A Dem-Nev Egyesület tagjai és az ELTE TÓK hallgatói

John Dewey amerikai oktatás filozófus különbséget tett a gyakornok és a laboratórium típusú tanárképzés között. 

Az első célja, hogy minél hatékonyabban termelje ki a létező rendszerbe illő tanárokat. Már az elnevezésből is következik, hogy egy kezdő/gyakornok és egy őt irányító vezető tanár a folyamat résztvevői, a kezdő megfigyeli a vezető tevékenységét, és megpróbálja azt reprodukálni. Ez a megközelítés ismerős lehet, hisz ez köztudottan a legelterjedtebb tanítási módszer.

Ezzel ellentétes a laboratórium módszer, melyben nem a tanítás technikai részleteire való koncentrálást kérik a kezdőtől, hanem a tanulás teljes folyamatának megfigyelését. A gyerekekre ugyanannyira kell figyelni, mint a tanárra. 

Ezt a második fajta tanárképzési elvet igyekeztünk életre kelteni, amikor 2023 őszén az egyesület tagjaiként lehetőséget kaptunk az  ELTE TÓK-on kurzust tartani.

Arról szeretnénk a workshop keretein belül – egykori tanítványainkkal együtt – beszélgetni,
hogy a kurzus alatt és után miként alakultak elképzeléseink arról, hogy miben
lenne más egy olyan tanárképző, ahonnan a kikerülő egyetemistáknak fogalmuk és tapasztalatuk van arról, hogy milyen is egy demokratikus műhely, óvoda, iskola és tanárképző.

Ajánlott irodalom:

  • A kurzus kiírása
  • Peschel, Falko: A tanulás demokratizálása

Ajánlott videó:

  • Peschel videó