Megosztás

Aaron Falbel: Friskolen 70 – Visszatekintés

1993. november

 

Hét év telt el a koppenhágai Friskolen 70-ben tett látogatásom óta és öt éve írtam erről a Friskolen 70: A tanulás társadalmi összefüggései - Etnográfiai megközelítésű kutatás című dolgozatomban. Sok kedves emlék köt a helyhez, az általam akkor írottak java részét ma is vallom. Azonban néhány kérdés tekintetében szeretném megfogalmazni Friskolen 70 kritikámat. Már dolgozatom záró fejezete is vázlatosan tartalmaz bizonyos bírálatot, de van, ami csak az azóta eltelt idő során vált világossá.

Megosztás

Aaron Falbel: Szabad mozgás – Rhythmics

Részlet Aaron Falbel: Friskolen 70 c. doktori dolgozatából

Aaron Falbel nagyszerű doktori dolgozata (1987) az iró egy kis dán szabad iskolában eltöltött ¾ évéről szól. A dolgozatból csak egy kis részt emeltünk ki, ahol szóba kerül a szabad mozgás fontossága, és az is, hogy hogyan függ ez össze például olyan látszólag távoli területtel, mint az olvasás tanulás. Az egész dolgozat bemutatja a szabad iskolák tevékenységét és filozófiáját. A mostani részlet is megmutatja például, hogy a szabad/demokratikus iskolák még tovább mennek a gyerekek igényeinek elismerésében, mint például a Waldorf iskolák, ahol ugyan van valami hasonló a tantervben (eurithmia), de számos gyerek annak merevsége miatt nem kedveli azt. Mindenkinek ajánlom, aki valami szépet és igazat szeretne olvasni. Angolul a teljes dolgozat itt olvasható : http://www.foti-peter.hu/falbel/.

Fóti Péter

 

Nem kérdéses, hogy a Friskolen 70-ben a legfontosabb szervezett játék a rhytmik, azaz az „ütemes mozgás” foglalkozás, ami nem más, mint tornagyakorlatok, mozgásformák, tánc, ritmus, dráma és szabad játék egyvelege. Majd mindennap a tornateremben zajlik a foglalkozás, ami elég nehezen meghatározható, mert az ott történtek soha nem ismétlődnek.


Látógatóink