Barion Pixel

Herndon: Börtön

részlet a szerző “How to Survive in Your Native Land” c. könyvéből

Magyarázatok, #2 . fejezet (97-98. old.)

Természetesen elfelejtettem valamit még újra elmondani neked, amit úgyis tudsz. Ami az iskola alapja, még azok előtt, hogy ott győztesek és vesztesek vannak, ez pedig az, hogy mindenkinek oda kell járnia.

Még akkor is, ha te gazdag vagy, vagy különc, és a gyereket egy magániskolába adod, vagy létrehozol egy szabad iskolát, akkor is kapcsolatban maradsz az állami iskolákkal. Persze a legtöbb esetben ezek közül egyikkel sem rendelkezel. Iskolába kell menned.

Azokat az amerikai gyerekeket, akik nem járnak iskolába, börtönbe csukhatják. Ha az engedélyezettnél többet hiányoznak, börtönbe kerülhetnek. Ha elég sokat kerülik iskolát, akkor börtönbe kell menniük. Ha a szülök nem gondoskodnak arról, hogy a gyerekek iskolába járjanak, akkor a szülőket alkalmatlannak ítélik a gyerekekre pedig börtön vár.

Te is börtönbe kerülsz. Minden duma a tanulásra való motivációról vagy inspirációról, vagy újító szellemű tantárgyakról, amelyek támogatásra érdemesek egy lószar. Azért egy lószar, mert semmi úton nem lehet megtudni azt, hogy a diákokat érdekli-e a dolog, vagy sem. Az iskola, legyen bármilyen rossz, jobb mint a börtön. Mindenki tisztában van ezzel, az iskola különösen.

Egy tanár jön boldogan a tanáriba, és  örömmel újságolja , milyen nagyszerű órája volt! és elmeséli irigykedő kollégáinak, hogy mi volt, és a gyerekek mind milyen izgatottak voltak. Mégis lószar az egész. A tanár elfelejtette (ahogy én is), hogy a gyerekeknek ott kell lenniük, különben börtönbe kerülnek. Talán a nagyszerű óra csupán jobban elviselhető volt, mint az átlagos. Talán a  gyerekek mind a nagyszerű, mind az átlagos órát elutasították volna, ha megtehetnék.

Ezért nem tud az iskola semmit sem megtanulni a gyerekekről. A híres pszichológus sikeresen fenyegetheti a galambokat, hogy azok ütögessék a ping-pong labdákat a szárnyukkal, de nem fog semmit megtudni róluk.

Amíg mi fenyegetjük az embereket, addig nem tudhatjuk, hogy azok valóban tenni akarják azt, amit te javasolsz nekik. Nem tudhatod, hogy inspiráltad-e őket, nem tudhatod, hogy tanultak-e valamit abból, amit javasoltál nekik, és hogy folytatnák-e a dolgot, ha megszünteted a fenyegetést.

Nem tudhatod. Nem tudhatod, hogy a gyerekek vajon akarnak-e vagy sem a te osztályodba jönni? Nem tudhatod, hogy motiváltak-e vagy sem. Nem tudhatod, hogy tanulnak-e vagy sem. Csak azt tudod, hogy inkább jönnek az osztályba, mint a börtönbe.

Kapcsolódó cikkek:

(Visited 7 times, 1 visits today)
Fóti Péter

Fóti Péter

Szerkesztő

Hasonló cikkek

elmélet

Frank Smith: A tanulás elméletének kiókumlálása

A tanulás és felejtés könyve 7. fejezet A tanítás tudománnyá válásához le kellett győzni egy jelentős akadályt… Ahhoz, hogy egy tudománnyal álljunk szemben, olyan kísérletekre van szükségünk, amelyekben méréseket tudunk végezni, és összehasonlításokat tudunk tenni. Ahhoz, pedig, hogy mérni tudjunk,

Tovább olvasom »

Yaacov Hecht: Demokratikus oktatás

Hagyományainkhoz híven tovább bővítjük a magyarul is elérhető, demokratikus oktatásról szóló irodalom listáját. Alább olvasható Yaacov Hecht – Demokratikus oktatás című könyvének egy fejezete, ’Sokszínű tanulás – tanulás egy demokratikus világban’ címmel. Yaacov Hecht 1987-ben alapította az azóta világhírre szert

Tovább olvasom »
feszültség

Bas Rosenbrand: Feszültségek levezetése az iskolában

Fejezet a szerző “A New Morning” c. könyvéből (Processing Tensions 249-265. old.) Bevezető a szerző előszava a magyar fordításhoz Ha a gyerekeknek lehetőséget adunk saját tevékenységeik megválasztásához, akkor óhatatlanul egymással is foglalkozniuk kell. És ilyenkor valami  olyasmi is történhet, amit

Tovább olvasom »

Érdeklődés vezette tanulás képzés!

nap
óra
perc
mperc