Miért és hogyan kell a pedagógusoknak autonómiát adni és milyen oktatási rendszerre érdemes törekednünk?
- A pedagógus autonómiája a pedagógus felelősségét növeli.
- Ha kötelező eljárás szerint dolgozik valaki, akkor végrehajtó munkát lát el, és a felelősséget az eljárás kiíróira háríthatja.
- Az autonómia nem veszélyes, ha értelmes, határozott kereteket adunk hozzá, és szakmai hozzáértéssel társul.
- A tanítás akkor tud a gyerekekhez alkalmazkodni, ha a pedagógus megválaszthatja a módszertanát és a kerettantervben meghatározott tananyag feldolgozásának ütemezését.
- A pedagógusképzésnek és továbbképzésnek fel kell készíteni a sokféle, eltérő fejlődésű és képességszerkezetű gyerek fejlesztésére és tanítására.
A nemzetközi felmérésekben legjobban teljesítő európai országok példája alapján az az oktatási rendszer lenne jó, amely
1. A tanítás személyre szabott, igazodik a gyerekek fejlődéséhez.
2. Nyolcéves korig az iskolai készségekre felkészítő szabad foglalkozások, mozgásos, művészeti tevékenységek, stratégiai játékok, nyelvi képzés és algoritmikus gondolkodásra felkészítés a tanítás tartalma.
3. A gyerekeknek tízéves kor alatt nincsen házi feladatuk és nem kell dolgozatokon, vizsgákon részt venni.
4. A pedagógusok nagy autonómiája van, hogy a módszereiket a diákjaikhoz igazíthassák, és így felelősséget érezzenek a munkájuk eredményéért.
5. A pedagógusképzést ösztöndíj teszi vonzóvá, hogy a fiatalok felső 5-10%-ába esők jelentkezzenek pedagógusi pályára.
6. A GDP legalább 4%-át az oktatásra fordítják.
7. A pedagógusi fizetések versenyképesek.
8. A pedagógusi terhek jelentősen kisebbek, például pedagógiai asszisztensek, kevesebb adminisztráció által.
2017 március 15.
Kapcsolódó oldalak:
Az autonómiáról:
Fóti Péter: „A demokrácia nem magától értetődő, de nagyon erős”
Fóti Péter: Tantervi tanácsadó és a demokratikus iskolák mozgalmának kezdeményezője
A jó iskolarendszerröl:
Fóti Péter: A jó iskola ismérvei 14 pontban
Fóti Péter: Milyen iskolarendszert szeretnék?