Barion Pixel

3. DEMOKRATIKUS NEVELÉS KONFERENCIA

nap
óra
perc
mperc
Keresés
Close this search box.

Fóti Péter: Miért tanulunk?

írástudók klubja
image_pdfimage_print

Ha visszaemlékezek iskolás éveimre, világossá válik a mechanizmus, ahogy az iskola müködött:

A tananyagot feladták nekünk. Nem kérdezték, hogy mi a véleményünk róla. Megtanulni azért kellett, mert, ha nem tettük, akkor gyenge dolgozatot irtunk, vagy rosszul feleltünk. Aki szerette a szüleit, (tanárait?) az ilyet nem tett. Hogy az egész rendszer arra vett rá, hogy olyasmit tanulj, amihez semmi közöd nincs, hogy ugy tanuld, ahogy megmondták neked (elsösorban biflázva) és leginkább egyedül.

Ezért van sokunkban, tudatalatt rossz érzése, ha a mai iskola még mindig ezt erölteti. E helyett egy ujfajta nevelés, ujfajta tanulmányok sok dimenzióban szabadságot adnak a gyerekeknek, olyan dolgokra adnak szabadságot, amit szinte el sem tudunk képzelni, mert mi magunk soha nem élhettünk ezekkel a lehetöségekkel.

Ha jól meggondoljuk, az iskola életet 5 fontos dimenzió mentén lehet megítélni. Ezen dimenziók mentén lehet elindulni és szabadságot adni a gyerekeknek. Tanára válogatja, hogy ki miben tud lépni. Jó esetben minden dimenzió mentén ujabb isnpirációt tudunk adni a gyerekeknek, ami egyben felkelti, vagy fenntartja bennük a tanulás örömét. Azt az örömöt, amit elvettek tölünk, és tanulást örömtelen kötelességteljességre redukálták. Lássuk tehát milyen dimenziók mentén lehet megváltoztatni a tanulást, hogy az öröm forrása lehessen:

  1. Szervezési nyitottság: Mennyire tudják a gyerekek munkájuk kereteit meghatározni?
  2. Módszertani nyitottság: Mennyire tudja egy gyerek a saját tanulási útját követni?
  3. A tartalom nyitottsága: Milyen mértékben tudja a tanuló a tanulás tartalmát maga meghatározni?
  4. Társas nyitottság: Milyen mértékben van lehetősége gyerekeknek a tanítás lefolyását és az életet meghatározó szabályokat meghozatalába beleszólni
  5. Emberi nyitottság: Pozitív emberi kapcsolatok

Ezek szerint a dimenziók mentén az iskolai élet két véglet között

  1. A tanár vagy a tananyag adja meg a helyet és a tempót a tanulásra.
  2. A megoldási utakat, technikákat a tanár vagy a tananyag adja meg.
  3. A tananyag / feladatok a tanártól vagy a kész taneszköztől származnak.
  4. A gyerekeknek a tanítás lefolyását és az életet meghatározó szabályokat meghozatalába nincs joguk beleszólni, mert azt az iskola, vagy a tanár szabja meg.
  5. A kapcsolatokat meghatározza az életkor, és a szerepek hierarchiája.

vagy

  1. A gyerekek saját munkaszervezetére alapoz a tanítás.
  2. Elsősorban a „természetes” módszer szerint / Saját eredményekre építő tanítás-tanulás.
  3. Önállóan érdeklődés által meghatározott tananyag.
  4. Önigazgató osztályközösség.
  5. A kapcsolatok alapja az egyenlő tisztelet, ami túlmutat az iskolai életen.

Az egyes dimenziók mentén a mozgás fokozatait is fel lehet vázolni (Falko Peschel nyomán).

1. Szervezési nyitottság: Mennyire tudják a gyerekek munkájuk kereteit meghatározni?

0Nincs ilyen lehetőségükA tanár vagy a tananyag adja meg a helyet és a tempót
1esetlegesenA nyitottság alig érzékelhető, megbeszélhető
2Első lépésekAz egyes területeken pontszerűen van lehetőség változtatni
3részlegesenEgyes területeken nyitott változtatási lehetőségek
4alapvetőenMinden területen nyitott változtatási lehetőségek
5Teljes mértékbenA gyerekek saját munkaszervezetére alapozó tanítás.

2. Módszertani nyitottság: Mennyire tudja egy gyerek a saját tanulási útját követni?

0Nincs ilyen lehetőségükA megoldási utakat, technikákat a tanár vagy a tananyag adja meg.
1esetlegesenA gyerekek elképzeléseit meghallgatják, de a tanítás az előírások szerint folyik
2Első lépésekA gyereki ötleteket értékelik, és megvizsgálják, de az előírások szerint dolgoznak.
3részlegesenEgyes területeken lehetséges, hogy a gyerekek elképzeléseit kövessék
4alapvetőenA gyerekek tanulási útja / megközelítése megengedett
5Teljes mértékbenElsősorban a „természetes” módszer szerint / Saját eredményekre építő tanítás-tanulás.

3. A tartalom nyitottsága: Milyen mértékben tudja a tanuló a tanulás tartalmát maga meghatározni?

0Nincs ilyen lehetőségükA tananyag / feladatok a tanártól vagy a kész taneszköztől származnak
1esetlegesenEgyes tartalmi kérdések amelyek nem nagyon térnek el a kiadott anyagtól megengedettek.
2Első lépésekA gyerekek választhatnak egy megadott választékból, vagy az adott témához tananyagot választani.
3részlegesen 
4alapvetően 
5Teljes mértékbenÖnállóan érdeklődés által meghatározott tananyag.

Társas nyitottság: Milyen mértékben van lehetősége gyerekeknek a tanítás lefolyását és az életet meghatározó szabályok meghozatalába beleszólni

0Nincs ilyen lehetőségükAz iskola vagy a tanár szabja meg ezt
1esetlegesenA gyerekeket csak esetlegesen kérdezik meg. A tanár előre tudja, hogyhogy fog ez lezajlani. A gyerekek csak jelentéktelen dolgokban dönthetnek.
2Első lépésekA gyerekek a tanár által vezérelten egyes részterületeken dönthetnek.
3részlegesenA gyerekek felelősen dönthetnek a tanár által megszabott területeken.
4alapvetőenA gyerekek felelősen dönthetnek fontos dolgokról.
5Teljes mértékbenÖnigazgató osztályközösség

Emberi nyitottság: Pozitív emberi kapcsolatok

0Nincs ilyen lehetőségükA kapcsolatokat meghatározza az életkor, és a szerepek hierarchiája
1esetlegesenA gyerekeket meghallgatják, de a tanár a meghatározó abban, hogy mi történik
2Első lépésekA gyerekeket néha meghallgatják és figyelembe veszik
3részlegesenBizonyos területeken és bizonyos gyerekekkel szemben nyitottak
4alapvetőenAz érdekek figyelembevétele és nyitott kapcsolatok
5Teljes mértékbenA kapcsolatok alapja az egyenlő tisztelet, ami túlmutat az iskolai életen

Kapcsolódó oldalak:

(Visited 29 times, 1 visits today)
Picture of Fóti Péter

Fóti Péter

Szerkesztő

Hasonló cikkek