Barion Pixel

3. DEMOKRATIKUS NEVELÉS KONFERENCIA

nap
óra
perc
mperc
Keresés
Close this search box.

Hogyan tehetjük megbeszéléseinket hatékonnyá?​ - továbbképzés

Három napos továbbképzés. Elméleti alapok és saját tapasztalat.

2023. március 18, április 1, április 22. (szombat) 10-17 óráig

Voltál már úgy bármilyen megbeszélésen, baráti, családi, egyéb közösségi összejövetelen, ahol nem jutottál szóhoz? Sok idő eltelt, mindeféléről volt szó, de valahogy nem jutottatok valódi eredményre. Vagy semmilyenre. Vagy jó lett volna még azt elmondani, hogy… és nem egymás szavába vágni ahhoz, hogy a véleményed, javaslatod maghallgatásra kerüljön. Nem pusztán arról szól ez a módszer, hogy képesek legyünk meghallgatni egymást. Sokszor azok is remek ötletekkel bírnak, akik kevésbé erőlteljesen képviselik magukat, vagy egy nézőpontot egy csoportban, és így minden javaslat, az emberekben rejlő potenciál felszínre kerül, gazdagítva ezzel az egész társaságot. Ez lehet csupán két ember, egy baráti, vagy párkapcsolatban. Lehet egy vállalat, civil szervezet, vagy bármilyen közösség, ahol fontos, hogy az energiák, ötletek harmóniába kerüljenek. Hogyan érdemes ilyen problémákról gondolkodni? Hogyan lehet eljutni valamiféle megoldáshoz? Erről fog szólni a három napos továbbképzés.
körbeszélgetés

 

Az emberi kommunikáció alapjai

Máig emlékszem, amikor már több mint 30 évvel ezelőtt először találkoztam Thomas Gordon kommunikációs elképzeléseivel. Új dolgokat tanultam meg, mint az értő figyelem vagy az én üzenet. Ugyancsak hatással volt rám a problémamegoldás gordoni módszere, amely 6 ponton keresztül mutatta be a konfliktusmegoldás egyes lépéseit. Mindezek a képességek később visszaköszöntek minden esetben, amikor arról volt szó, hogy egy kisebb emberi csoport úgy dönt, hogy ügyeit rendszeres találkozásokon beszéli meg.

A többségi elv és a szociokrácia

Jó néhány évvel később találkoztam azután ugyanezzel egy iskola keretében is. Elvarázsolt az angliai Summerhill iskola  önkormányzat. Ennek hatására több barátommal együtt megalapítottuk a Demokratikus Nevelésért Egyesületet, hogy terjesszük az iskolai önkormányzatok eszméjét. Ekkor még a többségi elv uralta gondolkodásomat. További változást okozott az előadás, amit egy Holland nő, Evelin Pince tartott a demokratikus iskolák találkozóján 2011-ben. Itt hallottam először a szociokrácia szót. Mindezzel együtt meglepődtem, amikor a módszert az egerszalóki iskola tanári kara is alkalmazta a tanárok gyűléseinél. Mindezekben akkor mélyedtem el még jobban, amikor a fent említett holland iskola alapítójának Bas Rosenbrand-nak az előadásait hallgattam Finnországban. Ő annak a módszernek a megalkotója, amit ma a legjobbnak tartok kisebb, maximum 8 fős csoportok működéséhez.

Ajánlott és önálló témák

A Gordon módszer

Értő figyelem
Én üzenet
III. módszer

A közösségi gyülés


A gyűlés lefolyása
A gyűlésvezető feladatai
A gyűlésvezető képzése
A gyerekek morális fejlődésé

Munkacsoportok

Körbeszélgetés
A napirend megalkotása
A különféle körök

Önálló érdeklődési terület

Önálló érdeklődési terület...

A szeminárium lépései

A nap közös tervezése

A tanulás, ha azt az érdeklődés vezeti egy körfolyamatban valósul meg. Ennek a folyamatnak a lépései nem feltétlenül egymást követik, de a legtöbb esetben arról van szó, hogy a tanuló megfogalmazza igényeit, hogy mi mindent szeretne megtudni. Ezeket az igényeket nem lehet egyszerre kielégíteni, ezért szükség van arra, hogy a tanuló kiválassza azt az elemet, amivel a közeljövőben foglalkozni fog. A választást egy tervezési (előrelátási) szakasz követheti. Ekkor fogalmazza meg pontosan a tanuló azt, hogy kivel és milyen módszerekkel, milyen időbeosztással próbálkozik. A tanulás ideje alatt, mindezek a lépések újra és újra előfordulhatnak. 

Érdeklődés vezette önálló munka

  1. A szemináriumvezető moderálja a beszélgetést arról, hogy ki mivel szeretne foglalkozni. Ennek befejeztével a kör kör végén mindenki elmondja a többieknek, hogy mivel szeretne foglalkozni. (Ez lehet valami az ajánlott témák közül, de lehet a saját praxisból, olvasmányokból stb.) Akinek nincs ötlete, az marad a körben és egy beszélgetés segíthet neki megtalálni valamit, ami érdekelheti. Eközben a többiek már dolgoznak. A szabad munka ideje alatt lehetséges lazítani, de nem lehet zavarni másokat és senkitől nem lehet a teret, amit használ, elvenni.
  2. Mindenki maga választ, hogy mivel szeretne foglalkozni (az itteni javaslat végén felsorolt témák csak javaslatok!)
  3. Mindenki maga választja meg, hogy kivel dolgozik (egyedül, párban, csoportban)
  4. Mindenki maga választja meg a módszert, ahogy az adott témát feldolgozza 
  5. A tanulási idő alatt mindenki meggondolhatja magát és más tevékenységbe kezdhet! Nem kell semmit befejezni!
  6. Mindenki konzultálhat bárki mással is, beleértve a szemináriumvezetőt. 
  7. Aki valamit szeretne elöadni, az felírja magát a kifüggesztett listára! A bemutató formája különféle lehet. 
  8. Van egy ülő-alkalmatosságokból kialakított kör, ahova mindazt, amit napközben csinálunk, “összehordjuk”, és megbeszéljük mire jutottunk velük.

Mindezek a szabályok alkotják a tanulás szociális környezetét!
Milyen szabályokra lenne még szükségünk, mit hagyjunk el?

Bemutatók és azok megbeszélése és értékelése

A kifüggesztett bemutatók listáján megyünk végig. Meghallgatjuk/megnézzük amit a vállalkozó el szeretne mondani nekünk. 

Visszajelzés

Egyrészt az önálló munka végén a bemutatók visszajelzéssel fejeződnek be. Ezen túl az egész minden nap végén lehetőség lesz reflektálni az egész napra, egymást és szemináriumvezetőt kérdezni, tapasztalatokat kicserélni.

Három napos szeminárium
elmélet és gyakorlat

„Amikor az egyesület konferenciáit előkészítettük hetente tartottunk on-line megbeszéléseket. Egyetlen egyszer veszekedtünk csak. Pontosan ugyanazon az egy alkalmon, amikor nem használtuk a körbeszélgetést.”

  • Helyszín: Budapest II. Herman Ottó út 27/a. I.em 4.
    – kizárólag személyes részvétel 
  • Időpontok: 2023 március 18. április 1. és 22. 10-17 óra között
  • Részvételi díj: 40.000 Ft (Az elsö két napra 30.000 Ft)
  • Résztvevők száma: minimum 5, maximum 10 fő
  • Szemináriumvezető: Fóti Péter

Hogyan tehetjük megbeszéléseinket hatékonyabbá?

3 nap
40000 Ft
  •  

Hogyan tehetjük megbeszéléseinket hatékonyabbá?

Első két nap
30000 Ft
  •  
(Visited 64 times, 1 visits today)