Egynapos bevezető továbbképzés. Elméleti alapok és saját tapasztalat.
2023. március 19. (vasárnap) és április 29. (szombat)
Első inspirálom a tanítás-tanulás problémáival foglalkozni John Holt volt, aki kritikus szemmel tekintett az iskolai tanítás-tanulás világára, és felhívta a figyelmet, hogy az a tanítás, ami passziv befogadónak tekinti a gyerekeket hibás. Írásainak nyomán készült első publikációm a témából. (Tanítás és tanulás)
Miközben elsősorban az iskola önkormányzatokkal foglalkoztam, akaratlanul is belebotlottam a tanulás-tanítás problémáiba. A 2009-ben megjelent “Útmutató rebellis tanároknak” című könyvemben azt ajánlottam Herbert Kohl amerikai pedagógus nyomán, hogy minden tanár legalább napi 10 percben lehetőséget adjon tanítványainak azok érdeklődése szerint foglalkozni a világgal.
A problémába való elmélyülésem nagyban segítette Frank Smith kanadai pszichológus nagyszerű “a tanulás és a felejtés könyve” c. munkája, ami rámutat arra, hogy a tudományban a tanulásnak több, egymással rivális elmélete van, amelyek között választanunk kell, ha arra törekszünk, hogy a gyerekek szívesen érdeklődéssel tanulhassanak.
Utam eddig legutolsó állomása Falko Peschel német tanár írásaiban és iskolájában materializálódott. Peschel írásaiból sokat lefordítottam és az iskolát három alkalommal meg is látogattam.
Peschel módszerét akkor értettem meg alaposan, amikor körülbelül 5 évvel ezelőtt meghallgattam egy Hannelore Zehnpfennig német tanárnővel folytatott rádió beszélgetést. Zehnpfennig asszony Peschel inspirálója. Az adást hallgatva rájöttem, hogy mindig szerettem volna magam is ugy tanítani, mint ahogy azt ő is tette, félretéve a frontális tanítás módszerét és radikálisan a résztvevők önállóságára építeni. Mindez nem egyszerű, és felnőttekkel könnyebben elkezdhető. Másrészt viszont, aki maga nem tapasztalta meg az önálló érdeklődés vezette tanulás előnyeit, az nem tud maga is így tanítani. Ezen a nehéz akadályon igyekszem átsegíteni a szeminárium résztvevőit.
Nyilván tudom, hogy mindenki a saját útján juthat el valahova, ami megfelel a saját igényeinek, lehetőségeinek. A saját utamat csak azért vázoltam, hogy láthatóvá váljanak az út részletei, amiröl a szeminárium során többet beszélgethetünk.
A korona vírus járvány frontális akadálynak bizonyult, mert meggyőződésem, hogy egy ilyen véleményem szerint jó tapasztalathoz, csak személyesen lehet jutni.
Konfliktusok
Önkormányzat
Módszerek:
Heti terv
Projekt módszer
Frontális tanítás kritikája
A tanítás-tanulás tervezése
Új tanári szerep: kioktatóból tanulást kísérő
A tanuló új szerepe: A feladatok mechanikus elvégzőjétől a feltalálóig
Új szülői szerep – ellenőr helyett impulzust adó
Önálló érdeklődési terület...
A tanulás, ha azt az érdeklődés vezeti egy körfolyamatban valósul meg. Ennek a folyamatnak a lépései nem feltétlenül egymást követik, de a legtöbb esetben arról van szó, hogy a tanuló megfogalmazza igényeit, hogy mi mindent szeretne megtudni. Ezeket az igényeket nem lehet egyszerre kielégíteni, ezért szükség van arra, hogy a tanuló kiválassza azt az elemet, amivel a közeljövőben foglalkozni fog. A választást egy tervezési (előrelátási) szakasz követheti. Ekkor fogalmazza meg pontosan a tanuló azt, hogy kivel és milyen módszerekkel, milyen időbeosztással próbálkozik. A tanulás ideje alatt, mindezek a lépések újra és újra előfordulhatnak.
Mindezek a szabályok alkotják a tanulás szociális környezetét!
Milyen szabályokra lenne még szükségünk, mit hagyjunk el?
A kifüggesztett bemutatók listáján megyünk végig. Meghallgatjuk/megnézzük amit a vállalkozó el szeretne mondani nekünk.
Egyrészt az önálló munka végén a bemutatók visszajelzéssel fejeződnek be. Ezen túl az egész szeminárium végén lehetöség lesz reflektálni az egész napra, egymást és szemináriumvezetöt kérdezni, tapasztalatokat kicserélni.
A táguló gyermeki érdeklődést kell vezérlő motívummá tenni a nevelésben, nem pedig az elvont tantervet, az öncélú fegyelmezést, az iskolai teljesítmény követelését. Ha a gyermeki érdeklődés megtalálja a maga tárgyát, akkor a nevelés természetes és kreatív folyamattá válik. (dr. Buda Béla – Karácsony Sándor és Kontra György pedagógiája nyomán)
A lista nekem olyan, mint egy igazi iskola modellje: a részvétel önkéntes, senkinek nem kell még a nevét se megmondania! Nincs feleltetés, nincsenek dolgozatok. Vannak viszont időről időre személyes találkozók, ahol sokat beszélgetünk, vagy meglátogatunk egy-egy érdekes iskolát. Főként a lista tagjaiból alakult az egyesület, amely a demokratikus iskola elveinek és gyakorlatának terjesztését tűzi ki céljául!
Az oldal online fizetési szolgáltatását a Barion szolgáltatja
2022 © Minden jog fenntartva! | Adatvédelmi tájékoztató | ÁSZF | Süti szabályzat