Barion Pixel

3. DEMOKRATIKUS NEVELÉS KONFERENCIA

nap
óra
perc
mperc
Keresés
Close this search box.

Érdeklődés vezette tanulás

Egynapos bevezető továbbképzés. Elméleti alapok és saját tapasztalat.

2023. október 21. és november 11.  (szombat) 9:30-17:00

Hibás szemlélet: tanuló, mint passzív szemlélő

tanároknak

Első inspirálom a tanítás-tanulás problémáival foglalkozni John Holt volt, aki kritikus szemmel tekintett az iskolai tanítás-tanulás világára, és felhívta a figyelmet, hogy az a tanítás, ami passziv befogadónak tekinti a gyerekeket hibás. Írásainak nyomán készült első publikációm a témából. (Tanítás és tanulás)

Miközben elsősorban az iskola önkormányzatokkal foglalkoztam, akaratlanul is belebotlottam a tanulás-tanítás problémáiba. A 2009-ben megjelent “Útmutató rebellis tanároknak” című könyvemben azt ajánlottam Herbert Kohl amerikai pedagógus nyomán, hogy minden tanár legalább napi 10 percben lehetőséget adjon tanítványainak azok érdeklődése szerint foglalkozni a világgal.

A problémába való elmélyülésem nagyban segítette Frank Smith kanadai pszichológus nagyszerű “a tanulás és a felejtés könyve” c. munkája, ami rámutat arra, hogy a tudományban a tanulásnak több, egymással rivális elmélete van, amelyek között választanunk kell, ha arra törekszünk, hogy a gyerekek szívesen érdeklődéssel tanulhassanak. 

Utam eddig legutolsó állomása Falko Peschel német tanár írásaiban és iskolájában materializálódott. Peschel írásaiból sokat lefordítottam és az iskolát három alkalommal meg is látogattam.

Megoldás: építs a résztvevők önállóságára

Peschel módszerét akkor értettem meg alaposan, amikor körülbelül 5 évvel ezelőtt meghallgattam egy Hannelore Zehnpfennig német tanárnővel folytatott rádió beszélgetést. Zehnpfennig asszony Peschel inspirálója. Az adást hallgatva rájöttem, hogy mindig szerettem volna magam is ugy tanítani, mint ahogy azt ő is tette, félretéve a frontális tanítás módszerét és radikálisan a résztvevők önállóságára építeni. Mindez nem egyszerű, és felnőttekkel könnyebben elkezdhető. Másrészt viszont, aki maga nem tapasztalta meg az önálló érdeklődés vezette tanulás előnyeit, az nem tud maga is így tanítani. Ezen a nehéz akadályon igyekszem átsegíteni a szeminárium résztvevőit. 

Nyilván tudom, hogy mindenki a saját útján juthat el valahova, ami megfelel a saját igényeinek, lehetőségeinek. A saját utamat csak azért vázoltam, hogy láthatóvá váljanak az út részletei, amiröl a szeminárium során többet beszélgethetünk.

A korona vírus járvány frontális akadálynak bizonyult, mert meggyőződésem, hogy egy ilyen véleményem szerint jó tapasztalathoz, csak személyesen lehet jutni.

demokratikus nevelés

Érdeklődés vezette tanulás
ajánlott és önálló témái

Előfeltételek

Konfliktusok
Önkormányzat

Elmélet és gyakorlat

Módszerek:
Heti terv
Projekt módszer
Frontális tanítás kritikája
A tanítás-tanulás tervezése

Új szerepfelfogások

Új tanári szerep: kioktatóból tanulást kísérő
A tanuló új szerepe: A feladatok mechanikus elvégzőjétől a feltalálóig
Új szülői szerep – ellenőr helyett impulzust adó

Önálló érdeklődési terület

Önálló érdeklődési terület...

A szeminárium lépései

A nap közös tervezése

A tanulás, ha azt az érdeklődés vezeti egy körfolyamatban valósul meg. Ennek a folyamatnak a lépései nem feltétlenül egymást követik, de a legtöbb esetben arról van szó, hogy a tanuló megfogalmazza igényeit, hogy mi mindent szeretne megtudni. Ezeket az igényeket nem lehet egyszerre kielégíteni, ezért szükség van arra, hogy a tanuló kiválassza azt az elemet, amivel a közeljövőben foglalkozni fog. A választást egy tervezési (előrelátási) szakasz követheti. Ekkor fogalmazza meg pontosan a tanuló azt, hogy kivel és milyen módszerekkel, milyen időbeosztással próbálkozik. A tanulás ideje alatt, mindezek a lépések újra és újra előfordulhatnak. 

Érdeklődés vezette önálló munka

  1. A szemináriumvezető moderálja a beszélgetést arról, hogy ki mivel szeretne foglalkozni. Ennek befejeztével a kör kör végén mindenki elmondja a többieknek, hogy mivel szeretne foglalkozni. (Ez lehet valami az ajánlott témák közül, de lehet a saját praxisból, olvasmányokból stb.) Akinek nincs ötlete, az marad a körben és egy beszélgetés segíthet neki megtalálni valamit, ami érdekelheti. Eközben a többiek már dolgoznak. A szabad munka ideje alatt lehetséges lazítani, de nem lehet zavarni másokat és senkitől nem lehet a teret, amit használ, elvenni.
  2. Mindenki maga választ, hogy mivel szeretne foglalkozni (az itteni javaslat végén felsorolt témák csak javaslatok!)
  3. Mindenki maga választja meg, hogy kivel dolgozik (egyedül, párban, csoportban)
  4. Mindenki maga választja meg a módszert, ahogy az adott témát feldolgozza 
  5. A tanulási idő alatt mindenki meggondolhatja magát és más tevékenységbe kezdhet! Nem kell semmit befejezni!
  6. Mindenki konzultálhat bárki mással is, beleértve a szemináriumvezetőt. 
  7. Aki valamit szeretne elöadni, az felírja magát a kifüggesztett listára! A bemutató formája különféle lehet. 
  8. Van egy ülő-alkalmatosságokból kialakított kör, ahova mindazt, amit napközben csinálunk, “összehordjuk”, és megbeszéljük mire jutottunk velük.

Mindezek a szabályok alkotják a tanulás szociális környezetét!
Milyen szabályokra lenne még szükségünk, mit hagyjunk el?

Bemutatók és azok megbeszélése és értékelése

A kifüggesztett bemutatók listáján megyünk végig. Meghallgatjuk/megnézzük amit a vállalkozó el szeretne mondani nekünk. 

Visszajelzés

Egyrészt az önálló munka végén a bemutatók visszajelzéssel fejeződnek be. Ezen túl az egész szeminárium végén lehetöség lesz reflektálni az egész napra, egymást és szemináriumvezetöt kérdezni, tapasztalatokat kicserélni.

A résztvevök visszajelzései

Egynapos bevezető szeminárium
Előfeltételek, elmélet és gyakorlat

A táguló gyermeki érdeklődést kell vezérlő motívummá tenni a nevelésben, nem pedig az elvont tantervet, az öncélú fegyelmezést, az iskolai teljesítmény követelését. Ha a gyermeki érdeklődés megtalálja a maga tárgyát, akkor a nevelés természetes és kreatív folyamattá válik. (dr. Buda Béla – Karácsony Sándor és Kontra György pedagógiája nyomán)

 
  • Helyszín: Budapest II. Herman Ottó út 27/a. I.em 4.
    – kizárólag személyes részvétel 
  • Időpontok: 2023 október 21.  és november 11. (szombat) 9:30-17:00-ig
  • Részvételi díj: 15.000 Ft (A Demokratikus Nevelésért és Tanulásért Egyesület tagjainak: 5000 Ft.)
  • Résztvevők száma: minimum 5, maximum 10 fő
  • Szemináriumvezető: Fóti Péter

Érdeklődés vezette tanulás

érdeklödöknek, tanároknak, szülőknek
15000 Ft
  •  

Érdeklődés vezette tanulás

Egyesületi tagoknak
5000 Ft
  •  
(Visited 269 times, 1 visits today)