Barion Pixel

3. DEMOKRATIKUS NEVELÉS KONFERENCIA

nap
óra
perc
mperc
Keresés
Close this search box.
Várvári Tünde

Várvári Tünde

Gondolkozzunk együtt- kooperatív műhely nemcsak pedagógusoknak
image_pdfimage_print

Székesfehérvári Rákóczi Utcai Óvoda, óvodapedagógus és fejlesztőpedagógus

Gyermeklélektani közhely, hogy az óvodáskorú gyerekek elsődleges tevékenysége a játék. Mi a játék lényeges jellemzője?

  • Önkéntességen és szabad választáson alapul (alternatíva)
  • Mindenképpen van egy gondolatmenet, ami mentén alakul a játék, ezt a gyerekek találják ki (tematika)
  • A gyerekek játékon keresztül értelmezik az őket körülvevő világot (tanulás-tapasztalás)
  • A játék lehet egyedül végzett tevékenység, de játszhatják többen is (önkibontakoztatás/kooperáció)
  • Megegyezéses alapon szerveződik (megbeszélés, ötletelés, vita)

Pedagógus a játékban:

  • Partner, ha a gyerekek invitálják a játékba (eseti lehetőség, amit a gyerekek kínálnak fel a pedagógus számára)
  • Feladata a lehetőségek, helyszín, alkalmas környezet, kívánt eszközök biztosítása, gyerekek kéréseinek teljesítése (állandó feladat)
  • A pedagógust negligálják a gyerekek 😉 (gyakorta előforduló jelenség)

Ez a gondolatmenet, ami alapot ad arra a feltevésre, hogy nem járunk messze az igazságtól, ha a gyermeki játékról úgy gondolkodunk, mint a demokratikus nevelés egyik alappillérélől.

A gyerekek további tevékenységeiben a pedagógus tervező tevékenysége, átgondolt nevelési módszerei nagyobb hangsúllyal szerepelnek, azonban még mindig a gyermek áll a középpontban:

  • az egész hét és a napi tevékenységek gyerekekkel közös tervezése
  • választási lehetőségek felajánlása a nap folyamán
  • kooperációs lehetőségek biztosítása a különböző tevékenységekben (foglalkozások, munka jellegű tevékenységek, „felelősök”)
  • a gyerekek által kitalált új tevékenységek bátorítása
  • „játékmester” szervezett mozgásos játékban
  • pedagógus szerep átadása gyermeknek 😉 (a gyermek bemutatja a saját ötletét, kísérletét, barkácsolt játékát stb.)
  • szavazások bizonyos helyzetekben
  • én-közlések ösztönzése (Gordon)
  • értő meghallgatás

Szülők bevonódása a nevelési folyamatba:

  • interaktív foglalkozások
  • otthoni projektmunka, produktum létrehozásával, bemutatva a csoportnak, játéklehetőséggel
  • kirándulások
  • alkotó délutánok
  • játéknapok
  • az „ÉN napom” (Freinet)

Az óvodáskorú gyerekek aktivitása, irányító szerepe az óvoda jellegéből adódóan „könnyű” pedagógiai feladat. A bevonódás mértéke, minősége, tartalmi változatossága a pedagógus tudásán, szemléletén, rugalmasságán, fantáziáján, lelki erején, akaratán is múlik.

(Visited 56 times, 1 visits today)

További előadások, előadók

Lucy Stephens

Lucy Stephens

Explore the learning framework that has evolved from the work of The New School

Bas Rosenbrand

Bas Rosenbrand

Stages of children’s development, from conception to adulthood

Kérd a konferencia értesítőjét!