Lev Tolsztoj és a Jasznaja Poljana-i iskola

Míg Locke és Rousseau csupán a gazdagok gyerekeinek nevelésével foglalkozott, addig Lev Tolsztoj egy iskolát hozott létre a parasztgyerekek számára. Az iskola saját földbirtokán Jasznaja Poljánában Oroszországban működött a 19. Század második felében. Az iskola, amelynek életéről írásaiban beszámol elsősorban a tanárok kezdeményezéseinek figyelembevételével jött létre, az mégis a gyerekek kívánságait is figyelembe véve szabadon fejlődött. A gyerekeknek joguk volt távol maradni az iskolától, vagy iskolába jönni, joga volt nem figyelni a tanárra, ugyanakkor a tanárnak joga volt egy gyerek felvételét osztályába elutasítani, és befolyását latba vetni meggyőzni a gyerekeket dolgokról a közösségben, ahol azok többségben voltak. Tolsztoj ragaszkodott ahhoz, hogy csak az erőszak és a kötelezés hiányában maradnak fenn a természetes jó kapcsolatok  a tanárok és a gyerekek között.

A tanár határozza meg a szabadság határait az osztályban, tudásával és szervezési képességével. A tanulókkal úgy kell bánni, mondja Tolsztoj, mint aki eszes és gondolkodó lények. Csak ebben az esetben fogják ezek lényegesnek tartani a rendet, és az ennek megtartásához szükséges önkormányzatot. Ha a gyerekek valóban érdeklődnek az iránt, amit a tanár tanít nekik, akkor mondta, ritkán lesz rendetlenség, és ha ez mégis megtörténik, akkor az érdeklődök a többieket rá fogják venni arra, hogy azok is figyelemmel legyenek. „Amikor Tolsztoj előre elgondoltan elhagyta a termet egy óra közepén, hogy tesztelje tanulóinak viselkedését, akkor azok nem törtek ki rendetlenkedésben, mint ahogy azt Tolsztoj korábban Nyugat-Európai utjain iskolákban megfigyelte. Amikor elhagyta a termet és a gyerekek teljes szabadságnak örvendhettek, akkor továbbra is ugyanúgy viselkedtek, mintha ö bent lett volna. Kijavították és dicsérték egymás munkáját, és gyakran teljes csend lett. Ilyen eredmények, magyarázta, természetesek egy iskolában, ahol a gyerekeknek nem kötelező a részvétel, vagy a bentmaradás és az odafigyelés.

Fordította: Fóti Péter

Kapcsolódó oldalak:

(Visited 9 times, 1 visits today)
Fóti Péter

Fóti Péter

A demokratikus nevelés elkötelezett szószólója

Share on facebook
Share on email
Share on linkedin

Hasonló cikkek

Közgyűlés

Egyesületi Közgyűlés 2022 október 8-án szombaton 10.00-kor

személyes és online Helyszín: Budapest 1022 Herman Ottó út 27/a. I.em. 4. Szeretettel meghívunk minden egyesületi tagot és szimpatizánst! A közgyűlés nyilvános, bárki jöhet, és bárki tehet javaslatot napirendre. Napirendi javaslatok eddig: Napirend: Közgyűlés tisztségviselőinek megválasztása (levezető, jkv-vezető, hitelesítők, stb.) Napirend összeállítása

Tovább olvasom »

Kapriole:szabad, demokratikus iskola

(részletek az iskola bemutakozó füzetéből) fordította: Felvidéki Szilvia Az 1997 óta államilag engedélyezett  Kapriole egyike a Németországban működő kb. 1oo demokratikus iskolának. Mintegy 15o diákjával az egyik legnagyobbnak számít a Szabad Alternatív Iskolák Szövetségének (BFAS) egymással összefogásban álló intézményei közül.

Tovább olvasom »