Barion Pixel

KÖZGYÜLÉSI JEGYZŐKÖNYV 2022. november 19.

iskola

Napirend: Közgyűlés tisztségviselőinek megválasztása (levezető, jkv-vezető, hitelesítők, stb.)

Jv-vezető: Gábor
Levezető: Péter
Hitelesítők: Kati, Erika

Jelenlévők: Gál Tamás, Nemes Ildikó, Tóth Anita, Ginter Zsuzsi, Saly Erika, Széger Kati, Fóti Péter, Szegedi Gábor, Majer Ágnes.

Napirend összeállítása

Az egyesület jövőjéről

Péter: Nem tudni mi lesz. Reméljük,hogy föléled. Menjünk egy kört. Sokat dolgoztam két közgyűlés között, beadtuk a pályázatot – Erika, Dorka, Kati segítségével. Van jelölőbizottság, most először. Vannak mindenféle tervek.
Zsuzsa: nekem a személyes találkozó sokat számított.
Erika: a Környezeti Nevelésért Egyesületben egy online szalon volt, lehetett jönni-menni. Szabadban sétáltunk és beszélgetünk.
Zs: sokat számít a személyes jelenlét.
Erika: most is van szalon, egy-egy témát meghirdetnek és aztán beszélgetnek róla. Lehetne havonta 1 “szalon”, közgyűléshez hasonló, kötetlen, és lehetne olykor személyes is.
Ellenvetés nincs.
Tomi: 1-1 ilyen alkalomnak nevezzünk ki egy témát, amit körbejárunk. Én benne lennék.
P: legyen gazdája?
Erika lesz a gazdája! Elkezdi (meet-en)! Zsuzsi rákérdez majd.

Az egyesületi vezetőség újraválasztása

Péter: az eddigi vezetőség köszöni a bizalmat. Ausztriában az éves közgyűlést követően a vezetőség már nem vonható felelősségre pénzügyileg. Régi vezetőség lemondott.
Zsuzsi: jó lenne tudni, hogy mi is a vezetőség dolga. Mondjatok pár szót.
Péter: Dorka is pont ezt kérdezte. Évekig nem kellett semmit csinálni, de az utóbbi időben tartottunk vezetőségi üléseket, ahol megbeszéltük a fontos dolgokat, kiosztottunk feladatokat. Az alapszabályban meg van határozva, hogy mit csinál a vezetőség. Ez most módosítva is lesz. A vezetőség 50 e forintig fogadhat el kiadásokat, afölött a közgyűlés dönt. (pl. Az EUDEC-el volt egy szerződéstervezet, fizetni kell a tagdíjat, és volt egy olyan sor, hogy ezt az összeget bármikor egyoldalúan megváltoztathatják. Ezt nem írtuk alá. Kérdés, mennyire van rájuk szükségünk.)
Zs: ti tartjátok fejben, hogy mit kell csinálni. Honlap, konferencia, jogász – ti koordináljátok és kezdeményezitek a tevékenységeket.
Kati: Kérdés, hogy hogyan szeretnénk az egyesületet működtetni. Ha egy tagnak bármilyen demokratikus nevelési kezdeményezése van, kell-e nekünk szerep? Fék és ellensúly lehet a vezetőség. Ha valaki mondjuk egy workshop-ot akar tartani, azzal mi lesz? A vezetőség egy szűrő.

Bemutatkozások:

DORKA: nincs jelen, dolgozik, emailt küldött, Zsuzsi olvassa fel a szöveget:

Elhivatott tanár, demokratikus nevelő és innovátor vagyok, aki szerint a tanulási folyamatban a résztvevőkkel partneri viszonyt kell kialakítani. Számos helyen tanítottam, többek között a pécsi Gandhi Gimnáziumban és a budapesti Madách Művészeti Iskolában, emellett korábban a Neteducatio Kft. szakmai munkatársaként, most az #újpedagógia alapítójaként akkreditált tanártovábbképzéseket fejlesztek módszertani kiadványokat írok és szerkesztek. Jelenleg a Vodafone Magyarország Alapítvány digitális oktatási programjainak szakmai vezetője és a Digiloping Teachers nemzetközi Erasmus+ program koordinátora, a Municipalities4Democrary és Democracy Reloading programok nemzetközi trénere vagyok. Trénerként iskolák és oktatásban érdekelt nagyvállalatok módszertani továbbképzéseiben is részt veszek.
Tanárként az egyesület által képviselt és hirdetett eszmék és módszerek segítettek át a legnagyobb krízisemen.
Azóta azt gondolom, hogy fontos lenne, hogy minél több tanárkollégám ismerkedjen a demokratikus és participatív tanulás és tanítás lehetőségeivel és erre az egyesület tökéletes lehet. Mindezt szívesen elősegíteném tudásommal és kapcsolataimmal magam is.

Kati: Egyesület alakulása óta vagyok benne a vezetőségben is. Előtte a Kurt Lewin Alapítványnál voltam 10 évet, majd Angliában oviban, bölcsiben. Majd Mo-n, oviban volt egy demokratikus ovodai csoportom. Fantasztikusan működött, megerősített a nézeteimben. Folyamatosan látogattam sulikat, ovikat. Dánia, Izrael… 2 évvel ezelőtt elkezdtem a Malom-Alom alsóban tanítani, de azóta gyerekem született, GYES-en voltam, januártól megyek vissza félállásban. Fordítok a témában, olvasok, nemzetközi kapcsolatokat próbálok építeni. Konferenciaszervezésben részt vettem 2x. Nem presztízskérdés a dolog, fontos az egyesület, és ha tudok érte tenni, azt vállalom, támogatom.

Péter: Demokrácia egy társadalomban vs demokrácia egy kis közösségben, talán két külön szót kéne rá használnunk. Én hoztam létre az egyesületet, szívesen csináltam, fontos volt nekem, ma is fontos, igaz, az ember nézetei változnak. Lehet, ma más iskolák tetszenek jobban, mint korábban. Jó is, ha az egyesületen belül különféle nézeteink vannak, lehet vitázni. Szivesen vállalom továbbra is, örülnék neki, ha a vezetőség még aktivabb lenne. Az Alapszabályt is kell picit hozzá módositani.

Zsuzsa: ők hárman voltak. Más jelentkezik? Nem.

Tomi: Váczi Dorkához lett volna sok kérdésem, volt egy pár éve egy konfliktushelyzet egy közgyűlésen, és az nem lett jól lezárva. Dorkával kapcsolatosan ezért felmerül bennem sok kérdés a partnerségről és az együttműködésről és mivel ő nincs is, ezt most nem tudjuk megejteni.
Zsuzsi: volt mediációs folyamat, volt kísérlet. Lehetséges-e az, hogy most 2 vezetőségi tagot választunk? Mit mond az Alapszabály?
Erika: Lehet–e még helyeben javasolni? Pl. Ginter Zsuzsit jelölném. 4-ből már van igazi választás.
Péter: Felvegyük-e a jelölőlistára Váczi Dorkát? Bennmaradhat-e így mint jelölt?
Péter: valóban egy évekkel ezelőtti konfliktus volt, valóban volt mediáció, ami úgy sikerült, ahogy. Mint tag Váczi Dorka azóta is közreműködött az egyesület életében, segített nekem benyújtani a pályázatot, ha kell, ezen a konfliktuson ezen még dolgozhatunk, mert nem volt eredményes a mediáció. Én Dorkát alkalmasnak tartom a vezetőségi tagságra. Ezzel akkor lehet, hogy várnunk kell. Máig sem tudom, hogy mi volt a valós lényege annak a konfliktusnak.
Ildikó – demokratikus választás alapja az, hogy lehet kérdezni és válaszolni. Igy megfosztjuk Tomit a lehetőségtől, hogy választ kapjon a kérdéseire, illetve Dorka nem adhat választ.
Zsuzsi: Mikor tudunk összehozni egy ilyen beszélgetést a Dorkával?
Péter: Tamás, te rendelkezésre állsz egy ilyen beszélgetésre?
Tomi: sűrű a naptáram, de persze. Annak sem akarok az útjában állni, hogy Dorkát megválasszuk. Fontos lenne erről beszélgetni. Dorka egyszer csak felállt, és elment, hogy le van zárva az ügy.
Péter: te erre így emlékszel, én másképp.
Tomi: egy kolléga mellettem elsírta magát. Megmaradt bennem. Nem szeretnék úgy szavazni, hogy ez nem volt aztán átbeszélve.
Péter: én is ott voltam, először beszélni kellene, hogy mi történt. Lehet, nem azért sírta el magát az a kolléga, mert a Dorka elment.
Tomi: Dorka a beszélgetés fele után elment. Győzködtük, de ő elment. Aztán széttettük a kezünket, hogy most mi lesz.
Péter: nem így emlékszem.
Tomi: hívjuk fel az akkor résztvevőket.
Zsuzsi: ki kell ehhez?
Kati: csak a Dorka.
Zsuzsi: érdemes-e tisztán egy olyan online beszélgetést összehozni, ahol Tomi fel tudja tenni a kérdéseket, mind ott tudunk lenni, akinek ez fontos, reméljük, hogy a régi tagok is ott tudnak lenni. Meg kell beszélni. A vezetőségválasztás nem olyan sürgős. Lehet online is csinálni szavazást, mondjuk megnyílik egy 30 perces időablak és úgy.
Kati: én is javaslom Ginter Zsuzsit vezetőségi tagnak.
Zsuzsi: addig kitalálom, hogy vállalom-e. Ehhez ő kell, hogy tisztázza magát.
Tomi: ha nincs időnyomás, akkor a beszélgetés után legyen a szavazás.
Zs: igen, már csak azért is, hogy ne maradjon senkiben tüske.
Zs: a jelenlévők egyetértenek.-e azzal, hogy halasztjuk a szavazást, tisztázó beszélgetés és utána, online, Péter, Kati, segítsetek összehozni majd ezt a beszélgetést.

Ildikó kilépett a beszélgetésből.

SZÜNET

Ági bemutatkozik – Majer Ágnes, Székesfehérvárról, magyar-hittan szakos tanár. Kezdettől fogva érdekli a demokratikus oktatás, mert az egyetemen erről nincs szó. Művészetterápiát és meseterápiát is alkalmaz. Kollégiumi tanárként a demokratikus elveket, akár önismereti csoportban, próbálta megvalósítani. Meseterápiás vállalkozást indított. Novembertől szünetel. Az utóbbi időben nem követte az egyesület életét, de igyekszik visszatalálni.

Zsuzsi bemutatkozik – közel 30 évet töltött a közoktatásban, tanítóként, angol tanárként. A közoktatás után jött az egyesület és Summerhill. Csinált itthon egy demokratikus tanulócsoportot. 6 éve átadta, mert nagymama főállásban. Szentendrén lakik.

Demokratikus oktatás kurzus az “Informális tanulás” keretein belül az ELTE-n

Péter – Miklós javasolta, hogy ha összeállítunk egy tematikát,akkor a tavaszi félévben mehetne a képzés. Elméleti megfontolások voltak, de a témák még nem születtek meg. Az előadók írjanak bemutatkozást magukról.
Zsuzsi – Nagyon jó, de nem látja benne a helyét.
Péter – fölmerült, hogy kell-e, hogy felelőse legyen a dolognak?
Gábor – kell egy ember, aki összefogja. Aki kapcsolatban van a tanszékkel, Miklóssal. Kati-Gábor megcsinálják ezt.
Péter megteszi az első lépést, kapcsolatba lép Miklóssal és megtudakolja a határidőket.

Demokratikus gyereknevelési tréning – új képzés tervezete (Gál Tamás)

Tamás – Régi terve, hogy tréninget csináljon. 11 éve kezdett gyerekekkel foglalkozni, az első tréning, amire elment, a pozitív fegyelmezésről szólt. Több irányba képezte magát. Gordon tréning, Jula tréningje, KÉK nevelés tréning. Egy idő után feltűnt, hogy a mag hasonló és összhangban van azzal, amit az egyesületben is gondolunk. Anyagot gyűjtött és összeállított egy 150 oldalas anyagot. Könyvként is jó lenne kiadni esetleg. Vagy tréning formájában is jó lehet. Most osztályfőnök, érettségizik az osztály. Jövőre sok energiája fölszabadul. Az általa kidolgozott tréning váza, ami a fejében van, az a demokratikus gyereknevelés. Jó lehetőség lehetne az egyesületnek.
Péter – Nem kell ehhez külsö engedély, hogy valaki egy tréninget meghirdessen. Legyen egy visszajelzési lap, amit aztán az egyesület többi tagja megismer.
Erika – ki a célcsoport?
Tamás – szülők és pedagógusok. Akár lehetne is differenciálni. Az alapok ugyanazok, a szemléletmód, de egy pedagógus sokkal több gyerekkel foglalkozik és más a kapcsolat is. Alapstruktúrát dolgozott ki, ami átvihető mindkét célcsoportra. Differenciálni kellene. Két képzés lenne.
Erika – az ELTE Tók-os képzésbe beilleszteni?
Péter – Tamás jelezte, hogy ez keltette fel az érdeklődését.
Erika – pilot lehetne.
Péter – ha elkészül a Péter képzéséhez az oldal, akkor annak alapján meg tudjuk csinálni a Tamásét is.
Erika – később lehet akkreditáltatni is.
Péter – ezt az akkreditációt meg kell gondolni.
Kati – előzetes ismertetés a képzésről kellene, amit a vezetőség hagy jóvá.
Tamás – akkreditációt még nem csináltam. Tudja, hogy az akkreditáció vonzó lehet. Május-júniusig tele van. Egy alkalomra talán el tud menni. 15-20 oldalas ismertető van róla. Mindent transzparensen szeretne végezni. Átküldi ezt az anyagot. A tréninget mindenképpen csinálni fogja, de szívesen felajánlja az egyesületnek.
Erika – logót fel lehet tenni. Ha pénz is jön belőle, akkor 25% az egyesületé az MKNE-nél.
Tamás – Egy bizonyos % legyen az egyesületé – 10-20-25-30?.
Zsuzsi – legyen egyéni megállapodás
Péter – többet, mint 25 %
Erika – van, ahol 40%, mert hogy használja a nevet.
Kati – legyen egységes, ha valakinek az adott esetben nem jó, akkor lehessen kérni egyéni elbírálást.
Péter – Tamás, mennyit gondolsz méltányosnak?
Tamás – szerinte ne most döntsük el, hanem majd, ha aktuális lesz.
Péter – a sajátját meghirdette, és különbség van az egyesületi tagoknak és külsősöknek.
Tamás – hozzuk összhangba a képzéseket, hogy mennyibe kerül.
Péter – elméletben egyetért, de külföldi előadónak pl. más díjazás jár
Kati – előadók szerint más díjazás lehetne
Erika – kell egy költségvetés. Nem kell egységesíteni, mert minden helyzet más.
Kati – kell tartalmi bemutató és költségvetés.
Péter – javaslat – tartalmi bemutató és költségvetés és ebbe építse be az egyesület X%-át. 30% az egyesületnek.
Erika – egyetért.
Zsuzsi – 25%
Erika – valahonnan kell pénzt szerezni.
Zsuzsi – az a célunk, hogy elinduljanak a képzések. Ne riasszon el senkit.
Erika – Ezzel a könyvelőnek lesz dolga.
Kati – 20%, hogy legyenek tréningek.
Erika – 25%
Tamás – nem tud most %-t mondani. Ez a megélhetését is fogja támogatni. Tartózkodni fog.
Ági – összetett dolog. Érdemes még átgondolni a szempontokat is. Jó, hogy vannak ilyen kezdeményezések.
Z-P. Zsuzsa – Ha megvan egy költségvetés, akkor lehet rajta gondolkodni.
Kati – ez egy %, mindennek egységesen
Tamás – a roundspeak módszert javasolja.
Péter – az első 5 képzésünkre vonatkozzon a 25%, amit a tapasztalatok fényében újra lehet gondolni
Erika – bármikor változtathatunk, ne legyen az 5 képzés szabály.
Kati – javasolt 25%, a jelentkező adjon visszajelzést, hogy ez oké-e
Szavazás:
6 támogatás és 1 tartózkodással,1 hiányzó mellett elfogadtuk.

“Érdeklődés vezette tanulás” – új továbbképzés tervezete (Fóti Péter)

Itt lehet tájékozódni a projekt tartalmáról, részleteiröl: https://www.demokratikusneveles.hu/kepzes/

Az egyesületi honlap megújításának állása – Mit aktualizáljunk? (Péter)

Péter – folytatódik a fejlesztése. Minden átkerült, de nem mindenhez vezetnek még utak. Czirják Tamás segít. Tanít is számítástechnikát. Herndon – Kolombusz Kristófról szóló történetét javasolta neki Péter. Ez megváltoztatta a gondolkodását a tanításról. A továbbképzés honlapon lévő meghirdetésében is segít. Várjuk rá a pénzt. Már 150.000 forint is segíteni fog, ezt annak is adja a NEA, aki nem nyer.
Kati – Tamás őt is betanítja.

Az egyesületi alapszabály felülvizsgálata (a vezetőség és az egyesületi jogász javaslata)

A napirend a levezető elnök hibájából elmaradt. Pótlás 2023 elején egy újabb közgyűlés lesz.

John Holt: How Children Fail c. könyvének magyar kiadása (Péter)


Péter – Csak az eredeti könyvet fordították magyarra, azóta hozzáírt, Péter lefordíttatta. Most lektorálja Juhász Veronika. 200.000 Ft-t adott rá Péter.
Erika – Erre is van NKA pályázat, figyelni kell a kiírást.
Péter – Vera nagyon szépen dolgozik.

egyéb tervek
Zárókör:
Zsuzsi – kár, hogy ilyen kevesen vagyunk. Hol az a sok tag, aki rajta van a listán?

(Visited 22 times, 1 visits today)
Fóti Péter

Fóti Péter

Szerkesztő

Hasonló cikkek

elmélet

Frank Smith: A tanulás elméletének kiókumlálása

A tanulás és felejtés könyve 7. fejezet A tanítás tudománnyá válásához le kellett győzni egy jelentős akadályt… Ahhoz, hogy egy tudománnyal álljunk szemben, olyan kísérletekre van szükségünk, amelyekben méréseket tudunk végezni, és összehasonlításokat tudunk tenni. Ahhoz, pedig, hogy mérni tudjunk,

Tovább olvasom »

Yaacov Hecht: Demokratikus oktatás

Hagyományainkhoz híven tovább bővítjük a magyarul is elérhető, demokratikus oktatásról szóló irodalom listáját. Alább olvasható Yaacov Hecht – Demokratikus oktatás című könyvének egy fejezete, ’Sokszínű tanulás – tanulás egy demokratikus világban’ címmel. Yaacov Hecht 1987-ben alapította az azóta világhírre szert

Tovább olvasom »
feszültség

Bas Rosenbrand: Feszültségek levezetése az iskolában

Fejezet a szerző “A New Morning” c. könyvéből (Processing Tensions 249-265. old.) Bevezető a szerző előszava a magyar fordításhoz Ha a gyerekeknek lehetőséget adunk saját tevékenységeik megválasztásához, akkor óhatatlanul egymással is foglalkozniuk kell. És ilyenkor valami  olyasmi is történhet, amit

Tovább olvasom »

Érdeklődés vezette tanulás képzés!

nap
óra
perc
mperc