Gál Tamás

Gál Tamás vagyok, pedagógus, tanuláskutató. Több mint egy évtizede sakkoktatóként kezdtem el gyerekekkel foglalkozni, azóta viszont kiszélesedett előttem a világ: tanítottam és tanítok óvodában, általános iskolában, gimnáziumban és felnőttképzésben is, a sakkon túl pedig a tanulásmódszertan kapott központi szerepet az életemben. Ezek mellett folyamatosan tanulok, és kutatom a demokrácia megvalósíthatóságát a gyereknevelésben és az oktatási rendszerben, valamint azt a számomra roppant izgalmas kérdést, hogy mi is az a tanulás.

A demokrácia gyakran használt kifejezés a mindennapjainkban. Sokat hivatkozunk rá különböző kontextusokban, de ritkán halljuk a gyereknevelés és az oktatás szavakkal együtt, pedig a demokratikus nevelés és a demokratikus oktatás is régóta létező, egyre jobban terjedő kifejezések, amik ugyanazon a szemléleten alapulnak. Kereken egy évtizede próbálom feltérképezni ennek a szemléletnek az alapjait, ezt szeretném ezen az alkalmon a résztvevők elé tárni: Kurt Lewin kutatási eredményeire és következtetéseire alapozva próbálom megvilágítani, mit jelent a demokratikus nevelési stílus, összegyűjtve a leglényegesebb tulajdonságait, rámutatva alapvető elveire, melyek alapját képezhetik a gyerekekkel való kiegyensúlyozott kapcsolatnak a családban és az iskolában egyaránt.

Ajánlott olvasmány:

  • Tanítjuk vagy tanuljuk a demokráciát?