Barion Pixel

3. DEMOKRATIKUS NEVELÉS KONFERENCIA

nap
óra
perc
mperc
Keresés
Close this search box.

A demokratikus nevelés gyakorlata

image_pdfimage_print

5 napos intenzív tréning

A demokratikus nevelés gondolata természetes része a demokratikus attitűdnek. Kétségtelen és elengedhetetlen része annak a szándéknak, amely a társadalmi közmegegyezést a demokratikus gondolkodásmód és gyakorlat talaján akarja felépíteni. Könnyű belátni, hogy csakis akkor gyökerezhet kellő mélységben egy ember személyiségében az ilyenfajta megközelítése a világnak, ha az a gyermekkorban kezdhet kifejlődni, ha az áthatja a személyisége fejlődését a kezdetektől fogva.
Könnyű ezt belátni, de nehéz megvalósítani egy olyan társadalmi környezetben, ahol mind makro, mind mikro szinten korlátozottan állnak rendelkezésre az ehhez szükséges feltételek. Magyarországon jelenleg a nevelés hivatalos helyszíneit egyfajta feudális rend és gondolkodásmód képviselőivé és gyakorlati alkalmazóivá kívánják tenni, amit súlyosbít az a sajátos történelmi múlt, amelyben az itt működő tanárok és nevelők szocializálódtak, s ami nem kedvezett a demokratikus szemlélet és gyakorlat kialakulásának.
Szerencsére sokak számára vonzó mégis az a nevelési környezet, klíma, amely teret ad a demokratikus attitűdök kialakulásának, és egyúttal az ismeretszerzés, készség és képesség fejlesztés hatékony módjának. Ugyanakkor sokak számára ismeretlenek azok a módszerek és technikák, amelyek segítségével a gyakorlatban is megvalósíthatóak ezek a célok, de ami még ennél is fontosabb, kevesen vannak, akik valaha is szembesültek az ilyenfajta oktatási, nevelési környezet és működési mód rájuk gyakorolt hatásával.
Ez a tréning arra kínál lehetőséget, hogy a résztvevők a saját bőrükön tapasztalják meg a demokratikus fejlesztési, nevelési környezet mindennapos hatásait. Lehetőséget teremt a pozitív és negatív hiedelmekkel való szembesülésre az attitűdbeli különbségekkel, az ebből fakadó frusztrációkkal. Olyan inkubátorba helyezi a résztvevőket, ahol védett módon próbálhatják ki magukat különböző szerepekben.

Módszer

A maximum 40 fős résztvevői kör két vezetővel egy demokratikus iskolai modell szerint dolgozik egy héten keresztül. Természetesen a szimuláció tréning környezetét, mint inkubátort egy gyakorlott tréner teremti meg, míg a speciális fejlesztési, nevelési környezet kialakítását egy szakértő irányítja. Már a résztvevők kiválasztásánál is fontos szempont a hatékony együttműködés feltételeinek biztosítása, de a tréning-keret is folyamatosan ezt a célt szolgálja. A résztvevők négy szerepben, azok párhuzamos és váltott használatával lehetnek jelen a helyzetekben. Első szerep a tréning résztvevői szerepe, amely lehetőséget teremt a folyamat teljes átlátására, megélésére, befolyásolására, értékelésére. A második szerep a tanári szerep, aminek keretében egy előre megtervezett programot vezet végig a hozzá jelentkező tanulókkal. A harmadik a tanulói szerep, amely alkalmat ad a mások által felkínált kurzusokon való aktív részvételre. A negyedik a megfigyelői szerep, amelyben a tanulási folyamatot külső megfigyelőként kíséri valaki, hogy aztán számot adjon a tapasztalatairól a többieknek.
Alapvetően két részre tagolódik az együtt töltött idő. Egyrészt a tréningre, amelynek keretében csapatépítés, közös ismeretszerzés és élményfeldolgozás történik. Másrészt a mini kurzusokra, amelyek párhozamosan zajlanak a munkanapok egy részében.

A várható eredmények

Feltehetően a résztvevők számos olyan ismerettel gyarapodnak az demokratikus nevelés módszere és gyakorlata tekintetében, amikkel eddig nem rendelkeztek. Szembesülhetnek az eddigi ismereteik érvényességével, használhatóságával, az elképzelések és hiedelmeik tarthatóságával, vagy tarthatatlanságával. Megteremthetik a személyes elköteleződésük valódi alapjait. Tágabb és reálisabb kontextusban gondolkodhatnak egy demokratikus iskola létrehozásának feltételeiről.

Értékelés

A tréning során folyamatos visszajelzési lehetőséget biztosítunk mind egyéni, mind csoportszinten. Használunk önelemző technikákat éppúgy, mint a folyamat kontroll alatt tartására alkalmas eszközöket. A tréning végén átfogó személyes és kérdőíves visszajelzésre lesz lehetőség.

(Ez a felhivás + ötnapos program letölthető (docx formátumban))

A körülmények

A program egy minimum három csillagos szállodában kerül megrendezésre. Választani lehet egy, vagy kétágyas elhelyezést. A munkához kellő számú, megfelelő munkakörülményeket biztosító termek állnak rendelkezésre. A szükséges kellékek, anyagok és eszközök is biztosítottak. A teljes ellátás része a szálloda szolgáltatási csomagjának. Egy lehetséges helyszín: www.hotelmargareta.hu

A részvétel feltételei

A részvétel előzetes jelentkezéshez kötött. Jelentkezni az egyesület honlapján lehet, az erre kialakított felületen. A jelentkezéshez kérünk mellékelni egy rövid bemutatkozást, és egy program tervet. Ez utóbbinak azt kell bemutatnia, hogy a mit és hogyan tanítana meg 6-12 fő felnőttnek 1 (max. 3×1) órában. A programvezetők – a hatékony csoportmunka érdekében – a jelentkezőkből maguk válogatják össze a csoportokat, így elképzelhető, hogy valaki nem az időben legközelebbi csoportba kerül be. A jelentkezés elfogadása után a jelentkezés véglegesítése az előleg befizetése után válik véglegessé.


A program díja

egyágyas elhelyezés esetén: 85.000,- Ft (előleg: 40.000,- Ft)
kétágyas elhelyezés esetén: 65.000,- Ft (előleg: 30.000,- Ft)
(A trénerek nem kérnek díjat a munkájukért. A részvételi díj csak a szállodai, étkezési és egyéb költségeket tartalmazza.)
 

A tréning vezetői: Fóti Péter és Kristóf Péter

Előzetes jelentkezési lap azoknak, akiket érdekel a tréning:

 

https://docs.google.com/forms/d/1Aq4UpGKfTe4MqVvcSMo0NdUOqe_Ln4CECo9pJM0vE9g/viewform?embedded=true
(Visited 6 times, 1 visits today)
Fóti Péter

Fóti Péter

Szerkesztő

Hasonló cikkek

Érdeklődés vezette – demokratikus – tanulás

Informális tanulás – szabadon választható kurzusKurzusvezető: Lehmann MiklósMentorok: Fóti Péter, Gál Tamás, Ginterné Csorba Zsuzsanna, Kovács Marianne, Novák Julianna, Saly Erika, Szegedi Gábor Tömbösített kurzus a félév során: 6 alkalom, alkalmanként 3-3 óra (egy alkalom 2×90 perc). A kurzus maximális

Tovább olvasom »