Barion Pixel

1 százalék

Támogassa egyesületünket adója 1 %-val!

Summerhill furcsának tűnik a legtöbb ember számára, mert annyira másféle emlékeik vannak a saját iskoláikról. Nekem normálisnak és értelmesnek tűnik, és fel nem foghatom, hogy miért nem működik hasonlóképpen minden iskola a világon“ – írta Hylda Sims, egykori summerhilli diák (író, költő, énekes) visszaemlékezésében. A. S. Neill könyveinek olvasása közben sokunknak pontosan ugyanez jut az eszébe: miért nem működik minden iskola úgy, ahogy Summerhill? Én vagyok fura, hogy ezt gondolom, vagy a világ az, hogy nem ezt gondolja? Más is gondolja rajtam kívül így ebben az országban? Hol vannak ők? Nem lehetne valahogy összejönni és tenni valamit azért, hogy a Summerhill-típusú iskolákat ne csak egy „pihent agyú skót” hóbortjának tekintsék, hanem törekedjenek arra, hogy ellessék mindazt, ami jó benne? Ami jól működik idestova több, mint 90 éve?

Körülbelül ezen a vonalon alakult meg egyesületünk 2011-ben. Összejött egy pár álmodozó idealista, aki úgy gondolta, az a normális, ha a gyerekre nincsenek mesterségesen fabrikált szabályok ráerőltetve – és ez az iskolára is vonatkozik. Összejöttünk és alapítottunk egy … hát, ha iskolát mindjárt nem is, de legalább egy egyesületet. A nevünk Demokratikus Nevelésért és Tanulásért Egyesület lett. A tagjaink száma egyre nő, és látjuk, hogy az igény egyre nagyobb a demokratikus nevelés/oktatás iránt. Készítettünk honlapot, írogatjuk gondolatébresztő és – formáló cikkeinket: terjesztjük a „Tant”. Közben Magyarországon is megnyitott az első demokratikus iskola, a Horizont, és egyre több olyan tanulóközösség alakul, melyekben demokratikus irányelvek mentén próbálnak berendezkedni, például a Szentendrei-szigeten működő Malom-Alom. A világon szerte kb. 300 ilyen iskola létezik, többek között Lengyelországban, Litvániában, Ukrajnában is – csak, hogy Európa legkeletibb régiójából hozzunk példát. 

Hogy hova fog fejlődni az egyesület, azt még mi sem tudjuk. Vannak vízióink, vágyaink, álmaink és mindenki azt teszi hozzá a munkához, amit tud és szeretne. Közgyűléseinken családias beszélgetések közepette bátorítjuk és inspiráljuk egymást arra, hogy elhiggyük, a demokratikus nevelés és oktatás az, ami normális. És hogy mindennek a sok álomnak egyszer be is kell következnie. Lehet, hogy az első családtagunk az unokánk lesz, akit majd egy ilyen iskolába viszünk egy bizonyos szeptember elsején… De nem csüggedünk, kivárjuk.

Egyesületünk részt vesz a hazai oktatás javítására törekvő mozgalmakban. Terveinkben szerepel egy képzés elindítása is, melyben a demokratikus iskolák működtetésének mikéntjét szeretnénk megmutatni. Továbbra is népszerűsítjük a demokratikus nevelést és oktatást. A demokratikus iskolák legfontosabb szervéről, a gyűlésről részletes kiskátét állítottunk össze.

Mint minden egyesületnek, nekünk is szükségeltetik némi pénzmag a puszta létezéshez is. Ezért kérünk, ha egyetértesz céljainkkal, adományozd adód 1%-át a Demokratikus Nevelésért és Tanulásért Közhasznú Egyesület javára.

Adószámunk:18506082-1-13

Köszönjük támogatásod!

Ha van kedved belépni, szeretettel várunk egyesületünk tagjainak sorában. Belépni itt lehet.

Olvasd el legnépszerűbb cikkeinket:

vagy azokat, amik nem kaptak elég figyelmet, de nagyon jók (szerintünk):

 

 

Elnök: Fóti Péter (peter.foti@runbox.com)

Székhely: 2094 Nagykovácsi, Séta utca 5/a.

Számlaszám: 1070 0426 6829 6991 5110 0005 CIB

{jcomments on}

 

 

 
(Visited 3 times, 1 visits today)
Fóti Péter

Fóti Péter

Szerkesztő

Hasonló cikkek

elmélet

Frank Smith: A tanulás elméletének kiókumlálása

A tanulás és felejtés könyve 7. fejezet A tanítás tudománnyá válásához le kellett győzni egy jelentős akadályt… Ahhoz, hogy egy tudománnyal álljunk szemben, olyan kísérletekre van szükségünk, amelyekben méréseket tudunk végezni, és összehasonlításokat tudunk tenni. Ahhoz, pedig, hogy mérni tudjunk,

Tovább olvasom »

Yaacov Hecht: Demokratikus oktatás

Hagyományainkhoz híven tovább bővítjük a magyarul is elérhető, demokratikus oktatásról szóló irodalom listáját. Alább olvasható Yaacov Hecht – Demokratikus oktatás című könyvének egy fejezete, ’Sokszínű tanulás – tanulás egy demokratikus világban’ címmel. Yaacov Hecht 1987-ben alapította az azóta világhírre szert

Tovább olvasom »
feszültség

Bas Rosenbrand: Feszültségek levezetése az iskolában

Fejezet a szerző “A New Morning” c. könyvéből (Processing Tensions 249-265. old.) Bevezető a szerző előszava a magyar fordításhoz Ha a gyerekeknek lehetőséget adunk saját tevékenységeik megválasztásához, akkor óhatatlanul egymással is foglalkozniuk kell. És ilyenkor valami  olyasmi is történhet, amit

Tovább olvasom »

Érdeklődés vezette tanulás képzés!

nap
óra
perc
mperc