Barion Pixel

3. DEMOKRATIKUS NEVELÉS KONFERENCIA

nap
óra
perc
mperc
Keresés
Close this search box.

Summerhill nevelési irányelvei

image_pdfimage_print

1. Alkalmat és választási lehetőségeket biztosítani a gyerekeknek a saját ütemükben való fejlődéshez és saját érdeklődésük követéséhez.

Summerhillnek nem célja, hogy meghatározott típusú vagy képzettségű fiatalokat hozzon létre, akik konkrét, előírt szakismerettel és tudással rendelkeznek, viszont célja egy olyan környezet megteremtése, amelyben a gyerekek képesek meghatározni, hogy kik ők és, hogy kik akarnak lenni.

2. Lehetővé tenni a gyerekek számára, hogy szabadok legyenek a kötelező vagy kiszabott értékeléstől, hozzájárulni, hogy saját célokat és sikerélményeket alakítsanak ki.

A gyerekeknek mentesnek kell lennie a nyomás alól, hogy a sikeresség mesterséges –a tanulásról és tanulmányi eredményekről alkotott, uralkodó elméleteken alapuló – kritériumainak feleljenek meg.

3. Megengedni a gyerekeknek, hogy teljesen szabadok legyenek és annyit játszanak, amennyit csak szeretnének.

A kreatív és fantáziadús játék a gyerekkor és a fejlődés esszenciális alkotóeleme. A felnőtteknek nem kéne a spontán, természetes játékot aláásni (gyengíteni), vagy átirányítani egy „tanulási tapasztalatba”. A játszás a gyermekhez tartozik.

4. Lehetővé tenni a gyerekek számára, hogy az érzelme(i)k teljes tartományát megélhessék, a felnőttek ítélkezése és beavatkozása nélkül.

A döntéshozás szabadsága mindig magában foglalja a kockázatot és a negatív kimenetel lehetőségének szükségét. Nyilvánvaló, hogy az olyan negatív következmények, mint az unalom, a stressz, a harag, a csalódottság és a kudarc (hibák elkövetése) elengedhetetlen részét képezik az egyéni fejlődésnek.

5. Lehetővé tenni a gyerekek számára, hogy egy olyan támogató közösségben éljenek, amelyért ők is felelősséggel tartoznak: amiben meg van a szabadságuk, hogy önmaguk legyenek, és birtokolják a hatalmat, amivel demokratikus úton formálhatják a közösségi életet.

Minden egyén saját értékrendet hoz létre, amelyet arra a közösségre épít, amelyben él. Summerhill egy olyan közösség, amely felelősséget vállal önmagáért. A problémák megtárgyalása és megoldása nyitottságon, demokrácián és társadalmi tevékenységeken keresztül történik. Ennek a folyamatnak a szempontjából, a közösség minden tagja – felnőtt és gyermek, kortól függetlenül – egyenlő.

 

fordította:  Nora Abu-Yousef

forrás: http://www.summerhillschool.co.uk/downloads/Summerhill-General-Policy-Statement.pdf

kapcsolódó cikkek:

(Visited 169 times, 1 visits today)
Fóti Péter

Fóti Péter

Szerkesztő

Hasonló cikkek

Érdeklődés vezette – demokratikus – tanulás

Informális tanulás – szabadon választható kurzusKurzusvezető: Lehmann MiklósMentorok: Fóti Péter, Gál Tamás, Ginterné Csorba Zsuzsanna, Kovács Marianne, Novák Julianna, Saly Erika, Szegedi Gábor Tömbösített kurzus a félév során: 6 alkalom, alkalmanként 3-3 óra (egy alkalom 2×90 perc). A kurzus maximális

Tovább olvasom »