Summerhill nevelési irányelvei

1. Alkalmat és választási lehetőségeket biztosítani a gyerekeknek a saját ütemükben való fejlődéshez és saját érdeklődésük követéséhez.

Summerhillnek nem célja, hogy meghatározott típusú vagy képzettségű fiatalokat hozzon létre, akik konkrét, előírt szakismerettel és tudással rendelkeznek, viszont célja egy olyan környezet megteremtése, amelyben a gyerekek képesek meghatározni, hogy kik ők és, hogy kik akarnak lenni.

2. Lehetővé tenni a gyerekek számára, hogy szabadok legyenek a kötelező vagy kiszabott értékeléstől, hozzájárulni, hogy saját célokat és sikerélményeket alakítsanak ki.

A gyerekeknek mentesnek kell lennie a nyomás alól, hogy a sikeresség mesterséges –a tanulásról és tanulmányi eredményekről alkotott, uralkodó elméleteken alapuló – kritériumainak feleljenek meg.

3. Megengedni a gyerekeknek, hogy teljesen szabadok legyenek és annyit játszanak, amennyit csak szeretnének.

A kreatív és fantáziadús játék a gyerekkor és a fejlődés esszenciális alkotóeleme. A felnőtteknek nem kéne a spontán, természetes játékot aláásni (gyengíteni), vagy átirányítani egy „tanulási tapasztalatba”. A játszás a gyermekhez tartozik.

4. Lehetővé tenni a gyerekek számára, hogy az érzelme(i)k teljes tartományát megélhessék, a felnőttek ítélkezése és beavatkozása nélkül.

A döntéshozás szabadsága mindig magában foglalja a kockázatot és a negatív kimenetel lehetőségének szükségét. Nyilvánvaló, hogy az olyan negatív következmények, mint az unalom, a stressz, a harag, a csalódottság és a kudarc (hibák elkövetése) elengedhetetlen részét képezik az egyéni fejlődésnek.

5. Lehetővé tenni a gyerekek számára, hogy egy olyan támogató közösségben éljenek, amelyért ők is felelősséggel tartoznak: amiben meg van a szabadságuk, hogy önmaguk legyenek, és birtokolják a hatalmat, amivel demokratikus úton formálhatják a közösségi életet.

Minden egyén saját értékrendet hoz létre, amelyet arra a közösségre épít, amelyben él. Summerhill egy olyan közösség, amely felelősséget vállal önmagáért. A problémák megtárgyalása és megoldása nyitottságon, demokrácián és társadalmi tevékenységeken keresztül történik. Ennek a folyamatnak a szempontjából, a közösség minden tagja – felnőtt és gyermek, kortól függetlenül – egyenlő.

 

fordította:  Nora Abu-Yousef

forrás: http://www.summerhillschool.co.uk/downloads/Summerhill-General-Policy-Statement.pdf

kapcsolódó cikkek:

(Visited 9 times, 1 visits today)
Fóti Péter

Fóti Péter

A demokratikus nevelés elkötelezett szószólója

Share on facebook
Share on email
Share on linkedin

Hasonló cikkek

Közgyűlés

Egyesületi Közgyűlés 2022 október 8-án szombaton 10.00-kor

személyes és online Helyszín: Budapest 1022 Herman Ottó út 27/a. I.em. 4. Szeretettel meghívunk minden egyesületi tagot és szimpatizánst! A közgyűlés nyilvános, bárki jöhet, és bárki tehet javaslatot napirendre. Napirendi javaslatok eddig: Napirend: Közgyűlés tisztségviselőinek megválasztása (levezető, jkv-vezető, hitelesítők, stb.) Napirend összeállítása

Tovább olvasom »

Kapriole:szabad, demokratikus iskola

(részletek az iskola bemutakozó füzetéből) fordította: Felvidéki Szilvia Az 1997 óta államilag engedélyezett  Kapriole egyike a Németországban működő kb. 1oo demokratikus iskolának. Mintegy 15o diákjával az egyik legnagyobbnak számít a Szabad Alternatív Iskolák Szövetségének (BFAS) egymással összefogásban álló intézményei közül.

Tovább olvasom »