John Taylor Gatto idézetek

Az iskoláknak, hallom nagyobb értelme lenne, több értéket termelnének, ha kilenctől délután ötig működnének, sőt kilentől-kilencig az egész év folyamán. Nem vagyunk továbbá farmerek társadalma, nincs szükségünk arra, hogy a gyerekek segítsenek a termés betakarításában. Ez az új világrend ebédet adna, esti szórakozást, terápiát, orvosi figyelmet, és még egy csomó más szolgáltatást, amely ezt az intézményt egyfajta szintetikus családdá tenné, jobbá, számos szegény család számára jobbá, mint az eredeti, és ezzel felemelné őket.
Nekem, mint iskolai tanárnak úgy tűnik, hogy az iskola sokkal inkább egy ok abban a láncban, hogy a családok és a közösségek gyengék. Szétválasztják a szülőket a gyerekektől, elvágják az életet adó kommunikáció lehetőségét, azt, hogy megismerhessék egymás életét. Az iskola azzal, hogy ennyire dominálja az időben a gyerekek életét, megakadályozza azt, hogy a család kibontakozzon, mintegy azt mondva, hogy a család lenne a hibás abban, hogy nem úgy működik, mint egy család. Mintha egy beavatkozó személy a fotólaborban túl korán kivenné az exponált fotót a vegyszerekből, és utána megvádolná a fényképészt, hogy nem kompetens.
Egy Massachusetts-i szenátor azt mondta nemrégiben, hogy az írástudatlansági ráta kisebb volt, amikor még nem vezették be a kötelező iskoláztatást. Ezt meg kell fontolnunk, és belátnunk, hogy az iskola túlhaladta azt a fázist, amikor még hatékonyan működött, és ma „több” iskola csak rosszabbá tenné a helyzetet, a helyett, hogy jobbá tenné.

John Taylor Gatto: We need less school, not more. (Dumbing us down: The Hidden Curriculum of Compolsury Schooling 1992, 67.p.)

***

John Taylor Gatto cikkei a blogon
 

(Visited 8 times, 1 visits today)
Fóti Péter

Fóti Péter

A demokratikus nevelés elkötelezett szószólója

Share on facebook
Share on email
Share on linkedin

Hasonló cikkek

Közgyűlés

Egyesületi Közgyűlés 2022 október 8-án szombaton 10.00-kor

személyes és online Helyszín: Budapest 1022 Herman Ottó út 27/a. I.em. 4. Szeretettel meghívunk minden egyesületi tagot és szimpatizánst! A közgyűlés nyilvános, bárki jöhet, és bárki tehet javaslatot napirendre. Napirendi javaslatok eddig: Napirend: Közgyűlés tisztségviselőinek megválasztása (levezető, jkv-vezető, hitelesítők, stb.) Napirend összeállítása

Tovább olvasom »

Kapriole:szabad, demokratikus iskola

(részletek az iskola bemutakozó füzetéből) fordította: Felvidéki Szilvia Az 1997 óta államilag engedélyezett  Kapriole egyike a Németországban működő kb. 1oo demokratikus iskolának. Mintegy 15o diákjával az egyik legnagyobbnak számít a Szabad Alternatív Iskolák Szövetségének (BFAS) egymással összefogásban álló intézményei közül.

Tovább olvasom »