Fóti Péter

Egyesületi elnök

1956-ban születtem, a kornak megfelelően jártam óvodába, iskolába, 1974-ben érettségiztem a budapesti Fazekas Mihály gimnázium matematika tagozatán. 1978-ban végeztem a BME Villamosmérnöki karán, és utána 3 évig az MTA Központi Fizikai Kutató Intézetében dolgoztam. Ez után hagytam el ezt a pályát, és azóta inkább társadalmi kérdésekkel foglalkoztam. 1981 és 87 között a BME Társadalomtudományi Intézetében voltam tudományos munkatárs, majd 3 évig az Országos Pedagógiai Intézet Iskolakutatási Osztályán dolgoztam. Itt fedeztem fel magamnak Thomas Gordon amerikai pszichológus munkáit, amelyek az emberi kommunikációról szóltak. Egyetlen férfiként vettem részt az általa kitalált kommunikációs módszereket terjeszteni hivatott instruktorképzőn 1988-ban. Egy ideig tréningeket is vezettem a módszer iránt érdeklődő fiataloknak, tanároknak, szülőknek! 1990-ban megházasodtam és feleségemhez költöztem Ausztriába. Fiam születéséig (1999) nem túl sokat foglalkoztam pedagógiával. A 2000-es években újra érdekelni kezdett a nevelés, és beleütköztem Summerhillbe. Egy könyv varázsolt el, amit egy ottani nevelőtanár irt. Így lettem az iskolai közös tanár-diák önkormányzat, a gyerekek nagyobb szabadságának híve, az ilyen pedagógiai intézmények támogatója. Meggyőződésem, hogy ezeket az intézményeket könnyebb elkezdeni, mint meglévő intézményeket átalakítani. Időközben a fiam 18 éves lett, megjárt néhány iskolát, és tapasztalatai gazdagították tudásomat mind a tradicionális, mint a demokratikus önkormányzatú szabad iskolákkal kapcsolatban.

2005-től publikálok rendszeren a neveléssel és az iskolarendszerrel kapcsolatos cikkeket. Publikációim megtalálhatók honlapomon a  -n. 2011-ben kezdtem hozzá a Demokratikus Nevelésért és tanulásért egyesület szervezéséhez.

Publikációim:

Itt külön az összes cikk, ami itt az egyesületi honlapon jelent meg

2018

  • Egy iskola Harisnyás Pippinek (fordítás)
  • „Nem találom a találkozási pontot” / Mario Montessori és Alexander S. Neill beszélgetése 1964-ben.
  • Fóti Péter: Van másik társadalmi modell, és lehet más iskola (HVG 2018 augusztus 21)
  • Élet az iskolában, ahol nincs frontális tanítás

2017

  • Hannelore Zehnpfennig: Miért hagytam fel a frontális tanítással? (fordítás a oldalain)
  • A tanulásról a szabad iskolákban ()
  • Falko Peschel: A tanulás demokratizálása (fordítás)
  • Homer Lane  – A demokratikus iskolai önkormányzat „feltalálója” (tani-tani on-line)

2016

  • Ombudsmanok a Summerhill-köztársaságban (tani-tani on-line) Miskolczy Zsuzsával
  • A demokratikus iskola (Népszabadság 2016. március 12.)
  • Iskola- és osztálygyűlési kiskáté (tarsszerzökkel)
  • Iskola: a szabadság kezdete (Népszabadság 2016. február 8)
  • Iskolagyűlések válságos időkben (Hivatlanul – Blog)
  • W.B. Curry: A Dartington Hall iskoláról (ferdítés-fordítás) – könyvfejezet (Uj Pedagógia Szemle 2015/9-10 ill 11-12. számából)

2015

  • Bill Curry és a Dartington Hall Iskola
  • Szólásszabadság az iskolában Népszabadság .
  • Iskolagyűlések a demokratikus iskolákban (tani-tani on-line)
  • A demokrácia minimuma, Népszabadság 2015. 01. 15. (A Népszabadság archivumának elüntetése után a cikket ide mentettem)

2014

  • Demokrácia és unschooling (tani-tani on-line)
  • Igazi Szabadság – Beszélgetés fiammal Summerhillröl (Tani-tani on-line)
  • Az iskolai osztály – Hierarchikus csoport vagy demokratikus közösség? (tani-tani on-line)
  • Fóti Péter: Mi a demokratikus nevelés? (Osztá)
  • A gyermekjogok, a decentralizáció és a HÍVATLANUL
  • A gyűlésvezető intézménye a summerhill-i iskolában (Tani-tani on-line)
  • A demokratikus szabad iskola apostola. Ozsvath Judit interjúja Magyar Közoktatás – Romániai magyar oktatási figyelö 2014/8-9. szám

2013

  • Neill öröksége -(Megjegyzések A. S. Neill halálának 40. évfordulóján.)  (Tani-tani on-line)
  • Egy film tanulságai avagy mi az iskolai demokrácia minimuma? (Miskolczy Zsuzsával) (osztályfönö)
  • A gyerekköztársaságtól a demokratikus iskoláig (Virágh Szabolccsal)
  • Sekélyes vagy alapos demokrácia az iskolában Taní-tani alternativ pedagógiai on-line folyóirat
  • Részvételi demokrácia és az iskola Népszabadság 2013. március 22. (Miskolczy Zsuzsával)
  • Summerhill – majdnem végtelen játék Taní-tani alternativ pedagógiai on-line folyóirat

2012

  • A gyerekek morális fejlődése (Taní-tani alternativ online folyóirat)
  • Előszó  Jerry Mintz: Szabadság és demokrácia az oktatásban c. könyvéhez

2011

  • Látogatás Summerhillben, 2010. október 4-5. (Taní-tani online)
  • Valódi demokratikus intézmények az iskolákban a diákönkormányzatok helyett (Taní-tani online)
  • Leonard Turton, summerhilli tanár portréja 1. rész: „A demokrácia nem magától értetődő, de nagyon erős” (Taní-tani online)
  • Leonard Turton, summerhilli tanár portréja 2. rész: Tantervi tanácsadó és a demokratikus iskolák mozgalmának kezdeményezője (Taní-tani online)

2010

  • Summerhill receptje (Előadás és beszélgetés a Kis Áron Magyar Játék Társaságban 2010. január 16-án)
  • A kényszermentes iskola elvei és gyakorlata Elöadás a Közoktatás-vezetők Országos Konferenciáján, Pécsen 2010 Szeptember 22.

2009

  • Útmutató rebellis tanároknak (gyerekeknek és szülőknek) Saxum Kiadó, 2009.
  • Gyerekek és papagájok (Taní-tani online)
  • „A tanítás nem okoz tanulást” – Virágh Szabolcs interjúja Fóti Péterrel – Élet és Irodalom LIII. évfolyam 48. szám 2009 november 27.
  • Az iskolai demokrácia alternatívái ( A magyar iskola és az un. demokratikus iskolák tapasztalatainak összehasonlítása) (Gyerek, Család, Ifjúság c. lap 2009/6.)
  • Fóti Péter – Makkos Anikó: Párbeszéd a gyerekirodalomról, Summerhillről, a demokratikus iskolákról (osztályfönö)
  • Fóti Péter: Cigányok és négerek az iskolában (James Herndon „The way it spoused to be”) c. könyvéröl  – (Iskolakultúra 2009/11)

2008

  • A hiányzó láncszem: Közvetlen demokrácia és autonómia az angliai Summerhill iskolában – Tani-Tani 2008/2 3-19-old.
  • Miért van szükség radikális iskolareformra? (Viszontválasz Vajda Zsuzsa hozzászólására) – Tani-Tani 2008/1. .

2007

  • Az osztályozás és a bürokratikus iskola (megjelent a Taní-tani 2007/2 számában .)

2006

  • Tanítás és tanulás  (megjelent a Taní-tani 2006/3. számában)
  • Fóti: Mivel foglalkozom mostanában? A válasz egyszerü: John Holttal (megjelent a Taní-tani 2006/3. számában)
  • Roxfort vagy Summerhill  (megjelent a Fordulópont 33. számában)

2005

  • Summerhillröl magyarul – Taní-tani 2004/2005 4. szám

2004

  • Thomas Gordon viselkedési ablaka és A.S. Neill summerhilli iskolai demokratikus önkormányzata – Taní-tani 2004/1-2 szám (pdf)

Fordítások:

  • James Herndon: Kreatív művészet órák