Barion Pixel

David Gribble rövid portréja

„Hangsúlyozom, hogy én elhatárolódom azoktól az emberektől, akik úgy írnak (mi több ítélkeznek) a nevelésről, hogy csak a hagyományos iskolázást ismerik, melyben őket is részesítették húsz, harminc vagy ötven esztendővel ez előtt. Hajlamosak úgy gondolni, hogy az, ahogy őket nevelték, tanították, ma, a huszonegyedik században is az egyetlen megfelelő mód. Én egy másféle szemszögből írok a gyerekekről. Én igazi gyerekekről írok, akik igazi iskolákba járnak, és sokszor az ő saját szavaikat idézem. Sok, a hagyományosnál bölcsebb nevelési módszereket volt szerencsém látni, és én ezek sikereiről kívánok szólni.”

„Mindannyian hajlamosak vagyunk arra, hogy amikor magunkat definiálni próbáljuk, csak a jelenlegi énünket írjuk le, és elfelejtjük, hogy gyermeki énünk is hozzánk tartozik. Az emberek sokat tanulnak, ahogy korosodnak, de sokat is felejtenek. Sok új képesség birtokába kerülnek, de az olyan erények, mint empátia, képzelőerő és rugalmasság fokozatosan elhalványulnak bennünk. Változunk, de nem feltétlenül jó irányba. Hetvenkilenc évesen nem vagyok ugyanaz, aki húsz évesen voltam, vagy akár tíz vagy két évesen. De nem felejtem el, hogy ami voltam, az épp oly jelentőséggel bír, mint ami most vagyok. Ez az én portrém.”

David Gribble 1932-ben született Londonban. Diákként megjárta Eton és Cambridge neves egyetemeit. 1959-től két évid a Dartington Hall Iskola tanára, majd a Summerhill mintájára alapított Kilquhanity House School-ban tanít franciát rövid ideig, hogy aztán újra visszatérjen a Dartingtonba és ott, egész annak bezárásáig, tanítson. 1985-ben adták ki Considering Children (Emberszámba venni a gyereket) c. könyvét, mely a gyerekekről vallott forradalmi nézeteit fejti ki. 1987-ben alapította meg a Sands School-t, amely Summerhill mellett Nagy-Britannia leghaladóbb szellemiségű iskolája. Nyugdíjba menetele után még további írásokat publikált az előzőhöz hasonló témában, például az 1998-as Real Education (Az igaz nevelés) címűt. Első felesége (aki huszonnégy éves korában elhunyt) Dartington diákja volt. Második felesége ugyanennek az iskolának a tanára volt. Mind a négy gyermekük oda járt, így Gribble sokféle szempontból megtanulta értelmezni és értékelni a demokratikus nevelést és oktatást.

fordította: Miskolczy Zsuzsanna

David Gribble egyéb irásai a honlapunkon:

 

David Gribble honlapja

(Visited 4 times, 1 visits today)
Fóti Péter

Fóti Péter

Szerkesztő

Hasonló cikkek

elmélet

Frank Smith: A tanulás elméletének kiókumlálása

A tanulás és felejtés könyve 7. fejezet A tanítás tudománnyá válásához le kellett győzni egy jelentős akadályt… Ahhoz, hogy egy tudománnyal álljunk szemben, olyan kísérletekre van szükségünk, amelyekben méréseket tudunk végezni, és összehasonlításokat tudunk tenni. Ahhoz, pedig, hogy mérni tudjunk,

Tovább olvasom »

Yaacov Hecht: Demokratikus oktatás

Hagyományainkhoz híven tovább bővítjük a magyarul is elérhető, demokratikus oktatásról szóló irodalom listáját. Alább olvasható Yaacov Hecht – Demokratikus oktatás című könyvének egy fejezete, ’Sokszínű tanulás – tanulás egy demokratikus világban’ címmel. Yaacov Hecht 1987-ben alapította az azóta világhírre szert

Tovább olvasom »
feszültség

Bas Rosenbrand: Feszültségek levezetése az iskolában

Fejezet a szerző “A New Morning” c. könyvéből (Processing Tensions 249-265. old.) Bevezető a szerző előszava a magyar fordításhoz Ha a gyerekeknek lehetőséget adunk saját tevékenységeik megválasztásához, akkor óhatatlanul egymással is foglalkozniuk kell. És ilyenkor valami  olyasmi is történhet, amit

Tovább olvasom »

Érdeklődés vezette tanulás képzés!

nap
óra
perc
mperc