Várvári Tünde

Székesfehérvári Rákóczi Utcai Óvoda, óvodapedagógus és fejlesztőpedagógus

Gyermeklélektani közhely, hogy az óvodáskorú gyerekek elsődleges tevékenysége a játék. Mi a játék lényeges jellemzője?

  • Önkéntességen és szabad választáson alapul (alternatíva)
  • Mindenképpen van egy gondolatmenet, ami mentén alakul a játék, ezt a gyerekek találják ki (tematika)
  • A gyerekek játékon keresztül értelmezik az őket körülvevő világot (tanulás-tapasztalás)
  • A játék lehet egyedül végzett tevékenység, de játszhatják többen is (önkibontakoztatás/kooperáció)
  • Megegyezéses alapon szerveződik (megbeszélés, ötletelés, vita)

Pedagógus a játékban:

  • Partner, ha a gyerekek invitálják a játékba (eseti lehetőség, amit a gyerekek kínálnak fel a pedagógus számára)
  • Feladata a lehetőségek, helyszín, alkalmas környezet, kívánt eszközök biztosítása, gyerekek kéréseinek teljesítése (állandó feladat)
  • A pedagógust negligálják a gyerekek 😉 (gyakorta előforduló jelenség)

Ez a gondolatmenet, ami alapot ad arra a feltevésre, hogy nem járunk messze az igazságtól, ha a gyermeki játékról úgy gondolkodunk, mint a demokratikus nevelés egyik alappillérélől.

A gyerekek további tevékenységeiben a pedagógus tervező tevékenysége, átgondolt nevelési módszerei nagyobb hangsúllyal szerepelnek, azonban még mindig a gyermek áll a középpontban:

  • az egész hét és a napi tevékenységek gyerekekkel közös tervezése
  • választási lehetőségek felajánlása a nap folyamán
  • kooperációs lehetőségek biztosítása a különböző tevékenységekben (foglalkozások, munka jellegű tevékenységek, „felelősök”)
  • a gyerekek által kitalált új tevékenységek bátorítása
  • „játékmester” szervezett mozgásos játékban
  • pedagógus szerep átadása gyermeknek 😉 (a gyermek bemutatja a saját ötletét, kísérletét, barkácsolt játékát stb.)
  • szavazások bizonyos helyzetekben
  • én-közlések ösztönzése (Gordon)
  • értő meghallgatás

Szülők bevonódása a nevelési folyamatba:

  • interaktív foglalkozások
  • otthoni projektmunka, produktum létrehozásával, bemutatva a csoportnak, játéklehetőséggel
  • kirándulások
  • alkotó délutánok
  • játéknapok
  • az „ÉN napom” (Freinet)

Az óvodáskorú gyerekek aktivitása, irányító szerepe az óvoda jellegéből adódóan „könnyű” pedagógiai feladat. A bevonódás mértéke, minősége, tartalmi változatossága a pedagógus tudásán, szemléletén, rugalmasságán, fantáziáján, lelki erején, akaratán is múlik.