Summerhill nevelési irányelvei

1. Alkalmat és választási lehetőségeket biztosítani a gyerekeknek a saját ütemükben való fejlődéshez és saját érdeklődésük követéséhez.

Summerhillnek nem célja, hogy meghatározott típusú vagy képzettségű fiatalokat hozzon létre, akik konkrét, előírt szakismerettel és tudással rendelkeznek, viszont célja egy olyan környezet megteremtése, amelyben a gyerekek képesek meghatározni, hogy kik ők és, hogy kik akarnak lenni.

2. Lehetővé tenni a gyerekek számára, hogy szabadok legyenek a kötelező vagy kiszabott értékeléstől, hozzájárulni, hogy saját célokat és sikerélményeket alakítsanak ki.

A gyerekeknek mentesnek kell lennie a nyomás alól, hogy a sikeresség mesterséges –a tanulásról és tanulmányi eredményekről alkotott, uralkodó elméleteken alapuló – kritériumainak feleljenek meg.

3. Megengedni a gyerekeknek, hogy teljesen szabadok legyenek és annyit játszanak, amennyit csak szeretnének.

A kreatív és fantáziadús játék a gyerekkor és a fejlődés esszenciális alkotóeleme. A felnőtteknek nem kéne a spontán, természetes játékot aláásni (gyengíteni), vagy átirányítani egy „tanulási tapasztalatba”. A játszás a gyermekhez tartozik.

4. Lehetővé tenni a gyerekek számára, hogy az érzelme(i)k teljes tartományát megélhessék, a felnőttek ítélkezése és beavatkozása nélkül.

A döntéshozás szabadsága mindig magában foglalja a kockázatot és a negatív kimenetel lehetőségének szükségét. Nyilvánvaló, hogy az olyan negatív következmények, mint az unalom, a stressz, a harag, a csalódottság és a kudarc (hibák elkövetése) elengedhetetlen részét képezik az egyéni fejlődésnek.

5. Lehetővé tenni a gyerekek számára, hogy egy olyan támogató közösségben éljenek, amelyért ők is felelősséggel tartoznak: amiben meg van a szabadságuk, hogy önmaguk legyenek, és birtokolják a hatalmat, amivel demokratikus úton formálhatják a közösségi életet.

Minden egyén saját értékrendet hoz létre, amelyet arra a közösségre épít, amelyben él. Summerhill egy olyan közösség, amely felelősséget vállal önmagáért. A problémák megtárgyalása és megoldása nyitottságon, demokrácián és társadalmi tevékenységeken keresztül történik. Ennek a folyamatnak a szempontjából, a közösség minden tagja – felnőtt és gyermek, kortól függetlenül – egyenlő.

 

fordította:  Nora Abu-Yousef

forrás: 

kapcsolódó cikkek:

  • Neustatter: Summerhill fennállásának 90. évfordulójára
  • Molnár Kata: Első évünk Summerhillben
  • És kell-e egyáltalán nevelés? – Benda Judit Summerhillről beszélgetett dr. Vekerdy Tamással
  • Herb Snitzer: Summerhillről mesélnek a fényképek