Irodalomjegyzék a demokratikus nevelés tanulmányozásához

Ez az irodalomjegyzék azoknak kiván segítséget adni, akik kedvet éreznek ahhoz, hogy másképpen tanítsanak, mint az a tradicionális iskolában szokásos. Ezeken az oldalakon inspirációt kaphat mindenki arra, hogy tanulóihoz, legyen az a saját gyerekek, akár rábizott iskolai tanuló, vagy szabadidös gyerek valami uj módon viszonyuljon. Ennek az uj viszonynak az elemeit kivánja ez az összállítás feltárni, ehhez az uj viszonyhoz kiván utmutatót adni. Azt is reméljük, hogy az itt elmondottak végre a hivatalos tanárképzés keretein belül is forradalomhoz vezetnek majd. Bevezetöként ajánljuk ehhez John Holt beszámolóját arról, hogy hogyan is tanított tanárjelölteket, a nélkül, hogy kényszert gyakorolt rájuk:  John Holt: Tanuló irányította tanulás

Arra kérünk mindenkit, hogy ezt az irodalomjegyzéket tekintse egy ajánlatnak, ahogy azt John Holt is a fenti cikkben szemináriuma résztvevöinek elmondta: „Az első találkozásunkkor hosszasabban ecseteltem, mit is gondolok én erről a tárgyról, mik a terveim. Rendelkezésemre áll egy bizonyos mennyiségű forrás és tapasztalat a témát illetően és ezt tudom felkínálni nekik. Erről beszélnék, vezetném az órai eszmecserét, hívnék előadókat és ők is javasolhatnának meghívandó személyeket. Van néhány filmem is már működő alternatív iskolákról, amiket megnézhetünk. Van egy könyv- és cikklistám a szabad tanulásról, ami szerintem hasznos és számomra kedves és erősen ajánlott. Ha valakit ezen túl is érdekel a felvázolt témák bármelyike, örömmel állok rendelkezésükre. Volt egy olyan listám is azoknak az intézményeknek a címével a környékről, ahol tanuló irányította oktatás zajlott valamilyen formában. Javasoltam, hogy keressék fel ezeket a helyeket és minél több időt töltsenek el ott csatlakozva az ottani folyamatokba. Azt is elmondtam, hogy a tárgy megfelelt/nem felelt meg minősítésű, és aki felvette, mind megfelet-et kap, meg hogy nincs vizsga vagy kötelező esszé és az órákon való részvétel választható.”

Bevezetö rövid irások:

  • Interjú Chris Mercogliano-val, az 1973 óta működő Albany Free School igazgatójával
  • David Gribble: Az igazi nevelés – Bevezető
  • John Holt: Szabadság és azon túl
  • Fóti Péter: Elöszó Jerry Mintz: Szabadság és demokrácia az oktatásban c. könyvéhez
  • Vekerdy Tamás elöszava A.S. Neill Summerhill – a pedagógia csendes forradalma c. könyvéhez
  • Hussein Lucas: Summerhill után. Mi történt Anglia legradikálisabb iskolájának gyerekeivel az iskola után? (15 történet) Bevezetö

A demokráciáról:

  • Vorländer: A demokrácia keletkezése

Hosszabb „filozófikus” tanulmányok:

  • Oelkers: Reformpedagógia kérdései
  • John Holt: A szabadság fogalma

Tanulmányok egyes iskolákról:

  • David Gribble: Az igazi nevelés – Summerhill
  • Fóti Péter: A szegények Summerhillje

Könyvrészletek:

  • James Herndon: Kreativ müvészet órák
  • George Dennison: A gyerekek élete – Az „Elsö utcai” iskola története 1. fejezet
  • George Dennison: A Gyerekek élete Az „Első utcai” iskola története

Interjúk:

  • És kell-e egyáltalán nevelés? – Benda Judit Summerhillről beszélgetett dr. Vekerdy Tamással
  • „Nincs jó és rossz tanulás” – Interjú Niklas Gidionnal, a Kapriole egyik tanárával

Filmek videók:

  • BBC: Summerhill-dráma film
  • Beszélgetés Kékesi Szilviával summerhillben dolgozó magyar tanárnövel