Ha egy olyan diák vagy tanár vagy, aki egy iskolában demokratizálni szeretné az életet, vagy már egy demokratikus iskolában töltöd napjaidat, (ahol már létezik a heti iskolagyűlés és demokratikus önkormányzat), akkor kövesd az alábbi elveket:
- Legyen minden diáknak és tanárnak beleszólása az iskolában zajló döntési folyamatokra. Ez a beleszólás nem névleges, azaz papíron leírt maszlag, hanem kifejeződik abban, hogy a diákok és a tanárok részt vehetnek, beszélhetnek, érvelhetnek olyan tanácskozásokon, amelyek döntései kötelezőek a közösségre. A döntéseket nem kevés ember hozza, hanem a közösség minden tagja. A döntés módja lehet a többségi elv, vagy valami erősebb, közelebb a konszenzushoz.
- A diákok és a tanárok a közösségben követhetik érdeklődésüket, új dolgokat tanulhatnak, egyénileg, vagy közösen. Mindenki tanulhat mindenkitől. Tanároknak nem tilos tanítani, de nincsenek is arra kötelezve, hogy mindig tanítsanak. A gyerekeknek nem tilos tanulnia, de nincs arra kötelezve, hogy mindig tanuljon. Mindenkinek van ideje tervezni, és reflektálni arra, amit tanulni akar, vagy megtanult.
- A diákok és a tanárok tisztelik a különféleséget és toleránsak. Ez teszi lehetővé, hogy együttműködjenek, és ez az alapja annak, hogy képesek közösen döntéseket hozni. A tolerancia nem csupán maszlag, hanem megélt tapasztalat, ami azt mondja, hogy más emberek tapasztalatai is érdekesek, azokat érdemes meghallgatni, és tartózkodni kell hirtelen ítéletektől.
- A kérdések amiről diákok és tanárok dönthetnek egy iskolában olyan dolgoknak kell lennie, amely befolyással van a diákok és a tanárok életére (kézzelfogható). Az csupán átverés, ha őket csak olyan dolgokról kérdezik, amibe valójában nem szólhatnak bele.
- Igazi tanulás és felelős állampolgárság abban gyökerezik, ha a gyerekek és a tanárok egyenlőek (partnerek) és tisztelik egymást az osztályteremben és azon kívül.
http://www.democraticeducation.co.uk/index.php/about/who alapján.
Kapcsolódó cikkek:
- 14 pont a jó iskoláról
- Fóti Péter: Szólásszabadság az iskolában
- Fóti Péter: A hallgatás spirálja
- Fóti Péter: Téves nézetek a gyerekek büszkeségéröl és méltóságáról
- Tanulói Jogok Nyilatkozata
- Bertrand Russell: A tisztelet szerepe a tanár-diák viszonyban
- Anonymus: Bullying/Hatalmaskodás
- Amit Röfi nem tudott…
(Visited 100 times, 1 visits today)