- Részletek
- Közzétéve: 2018. június 23. szombat, 18:31
- Közzétette: Fóti Péter
- Találatok: 775
James Herndon: Örömmel várni az olvasásórát?
XIII. A tanárok tanulnak
Tehát az 1968-as tanév elején eldöntöttük, hogy tényleg fogunk olvasást tanítani. A tanévkezdés előtti napokban Eileen, Arpine és én összesítettük roppant ismereteinket a témában. Úgy ítéltük meg, hogy mindez tetemes ismeretanyag lesz, sőt, annak kéne lennie. Arpine még soha nem tanított, de frissen jött az egyetemről, ahol olvasás és gyerekirodalom előadásokat hallgatott a San Franciscoi Állami Egyetem legalább egy első osztályú oktatójától. Eileen már számos helyen tanított olvasást, én pedig (mióta könyvem megjelent) nagykutya vagyok az oktatásban, aki a TV-ben is megjelent, és akit felkérnek, hogy előadásokat tartson arról, mi is a baj az iskolákkal.
- Részletek
- Közzétéve: 2018. június 17. vasárnap, 10:56
- Közzétette: Fóti Péter
- Találatok: 787
James Herndon: Túlélés a saját hazádban
Tartalomjegyzék
Elsö rész
I. A sárkány
II. Az elveszett fiú visszatérte
III. Kolumbusz Kristóf (együtt a IV. és V.fejezettel)
IV. Kreatív művészetek
V. A sólyom visszatér / A sólyom fia
VI. Kutya az iskolában
VII. Egy terület a gyíkoknak
VIII. Az élet sodra
Második rész
#1 Találj egy jó iskolát, és küld oda a gyereked
#3 Senki
#4 A buta osztály
#5 Egy négy vagy öt perces beszéd egy konferencia számára, ami arról szól, hogy Meg kell-e változni az amerikai intézményeknek?
#6 Véletlen
#7 Házi len
Harmadik rész
XI. A film szállító vetitö expresz csoport (nincs lefordítva...)
XII. Olvasás a saját hazádban
XIV. A hüllök kitüntetése
- Részletek
- Közzétéve: 2018. máj. 19. szombat, 10:58
- Közzétette: Fóti Péter
- Találatok: 1390
Bertrand Russell: A hatalom fékentartásának pszichológiai feltételei
(részlet Bertrand Russell: A hatalom c. könyvének utolsó fejezetéböl 1938)
A hatalom fékentartásának feltételei közül bizonyos értelemben a pszichológiaiak a legbonyolultabbak. A hatalom lélektanával kapcsolatban láttuk, hogy a félelem, a gyűlölködés és a tömegek heves felbolydultságának valamennyi formája annak kedvez, hogy az emberek elvakultan egy vezér mögé szegődjenek, aki az esetek többségében arra használja fel bizalmukat, hogy létrehozza saját zsarnoki uralmát. A demokrácia fenntartása érdekében tehát egyrészt el kell kerülni az olyan körülményeket, amelyek felizgatják a tömegeket, másrészt olyan nevelésre van szükség, amely az embereket hajlamossá teszi arra, hogy némileg ráhangolódjanak a demokráciára. Ahol harcos dogmatizmus uralkodik, ott az emberek minden véleménybeli különbsége könnyen idéz elő békétlenséget. Iskolásfiúk kaphatók rá, hogy komiszkodjanak azzal a társukkal, akinek vélekedései valamilyen tekintetben különcködők, és sok olyan felnőtt van, akinek a gondolkodásmódja nem jut túl a kölyökkoron. A széles körben érvényesülő liberális érzület, némi szkepticizmussal fűszerezve, megkönnyíti a társadalmi együttműködést, és ennek megfelelően több lehetőséget ad a szabadságra.
- Részletek
- Közzétéve: 2018. máj. 10. csütörtök, 10:03
- Közzétette: Fóti Péter
- Találatok: 988
Demokratikus Nevelés online továbbképzés
A Neteducatio pedagógus továbbképzésre alapult szervezet irja magáról:
Nálunk mindent megtalál, ami egy pedagógus életét könnyebbé, eredményesebbé teszi:
- könnyen, gyorsan elvégezhető távoktatásos továbbképzések
- a pedagógus könyvespolcáról nélkülözhetetlen szakmai kiadványok
- portfólió készítésben, tanfelügyeleti ellenőrzésre felkészítő online anyagok
Az ajánlatok között található a Demokratikus nevelés az iskolában cimü továbbképzés is, amit a Neteuducatio (és egyesületünk tagja) munkatársa Váczi Dorottya fejlesztett ki. Ö ezzel a szöveggel ajánlja a képzést:
"Nem a gyerekeket kell az iskolához szabni, hanem az iskolát a gyerekekhez: Ez teszi ugyanis lehetővé, hogy mindenki szabadon kibontakoztathassa önmagát, a maga és a társadalom lehető legnagyobb hasznára.„
- Részletek
- Közzétéve: 2018. március 29. csütörtök, 07:43
- Közzétette: Fóti Péter
- Találatok: 1232
Mi a demokratikus nevelés/oktatás?
Kerekasztal beszélgetés a I. Demokratikus Nevelés Konferencián, Budapest 2018 március 4.-én
A kerekaszatal résztvevöi: Gyarmati Éva, Trencsényi László, Saly Erika, Viktor András, Kristóf Péter, Knausz Imre. A beszélgetést moderálta: Fóti Péter
A megvitatott kérdések megtalálhatók a 3 részes videó után!
1. rész (az elsö percek)
folytatás itt....
- Részletek
- Közzétéve: 2018. március 19. hétfő, 03:57
- Közzétette: Fóti Péter
- Találatok: 1741
Egyesületi közgyűlés 2018. május 26-án szombaton 10.30-kor Budapesten, a Kürt gimnáziumban!
- A napirend megállapítás (Roundspeak), a jegyzökönyvvezetök és hitelesítök megbízása.
- Hogyan "müködjünk" a közgyülésen? (Roundspeak vagy többségi döntések)
- Beszámoló a konferenciáról
- Lehmann Miklós a demokratikus kommunikációról
- Beszámoló a tavalyi èvröl, beleértve a pénzügyi beszámolót is!
- Képzések létrehozása
- Források (tagdíj, pályázat, 1% stb.)
- Adminisztráció (banszámla, nyílvántartás stb.)
- Iskolalátogatások
- Demokratikus intézmények levlista
- Demokratikus iskola (intézmény) alapítása Magyarországon
- Egyesületi Internet oldalak
- John Holt: Iskolai Kudarcok c. könyvének kiadásáról
- Részletek
- Közzétéve: 2018. március 18. vasárnap, 12:00
- Közzétette: Fóti Péter
- Találatok: 1851
Lázár Julia: Na és akkor mi van?
Janusz Korczak: Gettónapló c. könyvéröl (Könyv & Kávé kiadó 2017)
„Na és akkor mi van, ha fáj a nyelvem, akkor mi van, ha kivégezték? Tudja, hogy meg kell halnia. Hogyan tovább? Mindenki csak egyszer hal meg, többször nem.” (Janusz Korczak: Gettónapló)
Amikor Stangl, a treblinkai táborparancsnok 1970-ben, a düsseldorfi börtönben az ítéletre várt, egy Kramer nevű német asszony kereste fel. Korczak meseregényét vitte el neki, és megkérdezte: hogyan tehette, amit tett, és mit érzett a gyerekek láttán. Stangl zavarba jött, és azt mondta, nem emlékszik. A róla interjúkönyvet író magyar származású brit újságírónő, Gitta Sereny később kiderítette, hogy nem is emlékezhet, mert mire őt 1942 nyarának végén kinevezték a haláltábor parancsnokának, sem a 200 gyerek, sem Korczak nem élt már. Igaz, csak napokkal kerülhették el egymást. És az ítélet szerint Stangl majdnem egymillió másik ember haláláért felel. Az egykori táborparancsnok élete utolsó napjait azzal töltötte, hogy elolvasta és kijegyzetelte Korczak művét, és saját bevallása szerint lenyűgözte a könyv.
- Részletek
- Közzétéve: 2018. március 09. péntek, 19:30
- Közzétette: Fóti Péter
- Találatok: 1995
Váczi Dorottya (előadás): Demokratikus forradalom a tanteremben
Elöadás a Demokratikus Nevelés 2018 konferencián Budapesten 2018 március 4.-én
2016 telén a demokratikus nevelés témájában belefogtam egy online pedagógus továbbképzés fejlesztésébe. Éppen ekkor saját osztályommal meglehetősen válságos időket éltünk át. Előadásomban szeretném megosztani tapasztalataimat arról, hogy a demokratikus nevelés alapelveinek alkalmazása hogyan vezetett ki minket a válságból, hogyan változtatta meg gyökeresen csoportunk dinamikáját, a hétköznapjainkat és a tanárságról való gondolataimat. Emellett arra is szeretnék rávilágítani, hogy a közoktatásban is ugyanúgy helye van ezeknek az alapelveknek, mint egy demokratikus vagy magániskolában és nem kerül se plusz pénzbe, se többletidőbe, nem kell hozzá kréta, kivetítő, wifi vagy tankönyv. Itt az idő a szemléletváltásra.
- Részletek
- Közzétéve: 2018. március 08. csütörtök, 08:53
- Közzétette: Fóti Péter
- Találatok: 2241
Fóti Péter: Demokratikus oktatás: Politika vagy pedagógia?
Elöadás a Demokratikus Nevelés 2018 konferencián Budapesten 2018 március 4.-én
Miért éppen a 20 század elején jelent meg a demokratikus oktatás gondolta? Mennyiben volt ez következménye politikai változásoknak és mennyiben pedagógiai/pszichológia megfontolásoknak?
- Részletek
- Közzétéve: 2018. február 28. szerda, 20:19
- Közzétette: Fóti Péter
- Találatok: 1177
SZABADSÁG ÉS DEMOKRÁCIA AZ OKTATÁSBAN ÉS A CSALÁDBAN
2018 március 4.
Konferenciánk célja:
Konferenciánk célja, hogy megismertessük és megvitassuk a demokratikus nevelés gondolkodásmódját és gyakorlatát a családban és az oktatás területén előadások, kerekasztalok és workshopok keretében.