Megosztás

"Open learning" és a demokratikus iskolák

2 napos aktív szeminárium - 2019. május 24-25. (péntek-szombat)

Helyszín: Diósd, Tündér u 6. (Re-crea Diósdi tanulócsoport helységében)

A Civil Rádió 10 perces müsorának hangfelvétele a szemináriummal kapcsolatban itt hallgatható: 2019 április 3. 16:17 perc

A szeminárium tematikája az alábbi négy blokkból épül fel:

  1. “Open Learning” története és képviselői
  2. “Az Open Learning” koncepciója az érdeklődésvezette önszabályozó és önirányító tanulásról
  3. Az iskolai önkormányzat és megosztott felelősség
  4. Mindent összerakunk = Az “Open learning” és a demokratikus-empatikus önkormányzatú iskola 

Szeminárium vezetője: Fóti Péter

Résztvevők minimális száma: 10 fő Részvételi díj: 20.000 Ft, Egyetemistáknak, a Demokratikus Nevelésért és Tanulásért Egyesület tagjainak 50% kedvezmény. A szeminárium dija a Demokratikus Nevelésért Egyesületet bevétele.

Kiinduló gondolatok:

Az “Open Learning” alternatív pedagógia reformtörekvések alapgondolata, hogy az elemi iskolázás folyamán helytelen és reménytelen dolog megpróbálni a gyerekeket ugyanazokra a dolgokra ugyanúgy megtanítani. Ezért a feladatra kitalált frontális oktatást mással kell kiváltani, ami lehetővé teszi, hogy minden gyerek a maga egyéni útján, módján tanulja meg az alapvető kultúrtechnikákat, mint az írás, olvasás, számolás, és a tudományok és a művészetek alapjai. Az így kialakított “Open Learning” oktatásfilozófia még hatékonyabb lesz, ha azt az ahhoz passzoló elvű demokratikus iskolában alkalmazzuk. A két módszer előnyei olyan iskolákat teremthetnek, amelyek megfelelnek a legfontosabb általános nevelési céljainknak, hogy a gyerekek

  • cselekvőképesek
  • önállóak és
  • a demokráciához és a felelősség szokottak

legyenek.
 

Tóth Rita visszajelzése az 2019 április 26/27-i szemináriumról:

 

""Tanulócsoporti szülőként és egyszemélyes iskolaként (korábban évekig otthonoktató szülőként) vettem részt a szemináriumon. Jelenleg egy demokratikus tanulócsoportban tanulnak a gyerekeim. A szemináriumon jöttem rá igazából, hogy mit is jelent a demokratikus iskola, bár részleges ismereteim eddig is voltak róla. Főleg a közösségi alkotóelemek voltak azok, amikre az otthoni keretek között nem volt lehetőségem, hogy megtapasztaljam őket.

 
Elvárások nélkül, teljes nyitottsággal vettem részt a szemináriumon, hiszen csak intuíció alapján döntöttem a részvétel mellett. A téma mindig érdekelt, és jelenleg is keresem a helyem a tanulócsoport életében. Teljes meglepetésként ért, hogy a szeminárium még a korábban tapasztalt workshop-ok módszertanától is teljesen eltérően, gyakorlatilag a demokratikus iskola modelljét szimuláló módon zajlott le. Ennél többet, ennél hatékonyabban nem is tanulhattam volna a demokratikus iskoláról.
 
Egy nap telt még csak el a szeminárium óta, és máris látom, hogy mennyire jó út ez annak, aki valóban hatékonyan akar tanulni. Én már a korom miatt is mindenképpen hatékonyan szeretnék tanulni, más területeken is. A továbbiakban még inkább így szeretném átadni a tudásomat, tapasztalataimat én is.
 
Arra a felismerésre jutottam, hogy a többi szülőnek is nagyon nagy szüksége van arra, hogy élményszinten értesüljön arról, hogy mi történik a gyerekeivel egy demokratikus tanulóközösségben. Szükséges, hogy ne csak belátásos úton fogadja el, hanem saját tapasztalata legyen a módszer hatékonyságáról, érzésvilágáról. Beszélhetünk erről bármit, még a legnagyobb igyekezet mellett sem várható, hogy valaki, aki nem ilyen keretek között tanult, értse, hogy mi zajlik a tanulási térben. Ezzel a lépéssel sokat tehetünk a tanítás hatékonyságáért, hiszen a szülőktől érkező támogatás elengedhetetlen összetevője a demokratikus oktatás sikerének. Sokkal hatékonyabban tudjuk felhasználni azt az energiát, amit a szülők tájékoztatására, megnyerésére fordítunk a folyamatban, ha olyan helyzetbe hozzuk őket, hogy maguk is tapasztalhassák a módszerek hatását a saját bőrükön.
 
Arra jöttem rá, hogy én magam sem éltem át korábban ezeket a tapasztalatokat, hiába alkalmaztam a saját gyerekeimen sok összetevőjét. Ha ez meglett volna, sokkal bátrabban, szabadabban, magabiztosabban kitartottam volna bizonyos elvek mellett, ha nem csak intellektuális megértésem van azok hasznáról, hanem magam is átélem azok előnyeit.
 
A legnagyobb élményem mind közül az volt, amikor kiderült, hogy nem lesz előadás a tervezett témákról, hanem előttünk hevert sok olvasnivaló, amelyekből érdeklődés alapján választhattunk magunknak önálló vagy csoportos feldolgozásra, és a felemelő szabályok felsorolásában meghallottam, hogy nem kell végig kitartani az először elkezdett téma mellett, ha menet közben úgy érzem, hogy nem szeretném folytatni. Ez olyan váratlanul ért, hogy azóta sem ocsúdtam fel a meglepődésből. Természetesen éltem is a lehetőséggel, pár perc után témát váltottam. Felemelő volt. Köszönöm ezt az élményt!"

 

 

Ajánlott irodalom:

A szeminárium gyakorlatai során a résztvevők megtapasztalhatják az “Open Learning” tanulási módját és a demokratikus iskola önkormányzatának működését.

Jelentkezési lap


Látógatóink