Megosztás

Michael More: Miért a finn oktatási rendszer a legjobb? 

Why Finland has the Best Education by Michael More

Megosztás

Páll Gábor: „Hazaérkezés” – Beszámoló az IDEC 2017 találkozóról

Izrael, 2017 április

Bevezetö

A 2017-es IDEC (International Democratic Education Conference) eseményén jártam és szándékosan nem konferenciaként jellemeztem a címben, mert kevéssé volt konferencia számomra, inkább volt egy felszabadító és energiával feltöltő rendezvény.

Izraelben került megrendezésre, és Ármin barátommal mentünk ki ketten. Egy teljes hetet töltöttünk el, aminek az első két napján demokratikus és innovatív oktatási intézményeket látogattunk meg, a konferencia többi részében pedig előadások, workshopok, „open space” lehetőségek voltak.

Régi álmok

Elmondhatom, hogy egy régi álmom vált valóra: eljutni egy valóban alternatív, demokratikus iskolába! Ráadásul egy héten belül többe is! Ott dolgozókkal beszélgetni, ott tanuló diákokkal lógni… és persze szakemberekkel, érdeklődőkkel vitázni úgy, hogy már van egy közös alapunk. Hiszünk a gyerekek szabadságában, hiszünk a szabad és demokratikus oktatás megteremtésének lehetőségeiben. Haza érkeztem.

Megosztás

1. Gyűlés - jegyzőkönyv

2017.05.27.

Résztvevők: Széger Katalin, Dr.Vavró Hajnal, Jinda Réka, Zubonyainé Pelka Zsuzsa,Felvidéki Szilvia, Gál Tamás

Működési szabályzat:

Először induljunk el „szürkén”, azaz indítsuk el a gyűléseket, döntéshozási mechanizmusokat, majd később, pár hónapnyi tapasztalat után esetleg papírra vihetjük, formába önthetjük a működést. Szükséges lenne megnézni, mi van az alapszabályban.

Megosztás

 

A demokratikus nevelés gyakorlata

 

5 napos intenzív tréning

A demokratikus nevelés gondolata természetes része a demokratikus attitűdnek. Kétségtelen és elengedhetetlen része annak a szándéknak, amely a társadalmi közmegegyezést a demokratikus gondolkodásmód és gyakorlat talaján akarja felépíteni. Könnyű belátni, hogy csakis akkor gyökerezhet kellő mélységben egy ember személyiségében az ilyenfajta megközelítése a világnak, ha az a gyermekkorban kezdhet kifejlődni, ha az áthatja a személyisége fejlődését a kezdetektől fogva.
Könnyű ezt belátni, de nehéz megvalósítani egy olyan társadalmi környezetben, ahol mind makro, mind mikro szinten korlátozottan állnak rendelkezésre az ehhez szükséges feltételek. Magyarországon jelenleg a nevelés hivatalos helyszíneit egyfajta feudális rend és gondolkodásmód képviselőivé és gyakorlati alkalmazóivá kívánják tenni, amit súlyosbít az a sajátos történelmi múlt, amelyben az itt működő tanárok és nevelők szocializálódtak, s ami nem kedvezett a demokratikus szemlélet és gyakorlat kialakulásának.
Szerencsére sokak számára vonzó mégis az a nevelési környezet, klíma, amely teret ad a demokratikus attitűdök kialakulásának, és egyúttal az ismeretszerzés, készség és képesség fejlesztés hatékony módjának. Ugyanakkor sokak számára ismeretlenek azok a módszerek és technikák, amelyek segítségével a gyakorlatban is megvalósíthatóak ezek a célok, de ami még ennél is fontosabb, kevesen vannak, akik valaha is szembesültek az ilyenfajta oktatási, nevelési környezet és működési mód rájuk gyakorolt hatásával.
Ez a tréning arra kínál lehetőséget, hogy a résztvevők a saját bőrükön tapasztalják meg a demokratikus fejlesztési, nevelési környezet mindennapos hatásait. Lehetőséget teremt a pozitív és negatív hiedelmekkel való szembesülésre az attitűdbeli különbségekkel, az ebből fakadó frusztrációkkal. Olyan inkubátorba helyezi a résztvevőket, ahol védett módon próbálhatják ki magukat különböző szerepekben.

Megosztás

Tanulási típusok és bevezetés a közösségteremtésbe

Időpont: 2014 május 25. 10.30-tól ca. 16 óráig

ELHALASZTVA 2014 ŐSZRE!!!!!!

Helyszín: Tranzit Egyesület székhelyén: 1067 Budapest, Király utca 102, I. emelet

Részvételi díj: 4500 Ft. A Demokratikus Nevelésért Egyesület tagjainak 2500 Ft.

A szeminárium egész bevétele az egyesület vagyonát képezi.

Résztvevők száma: maximum 25 fő.

Jelentkezési lap: http://doodle.com/6mcu98k4wnefuat6

Szemináriumvezető: Fóti Péter ( Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. )

Munkamódszer: Saját élményű tanulás, kevés előadás, sok tevékenység, kérdőiv, önértékelés, mások megismerése, páros konzultáció stb.

Rövid leírás:

Minden ember másképp tanul. Van aki cselekedni szeret, mindent kipróbálni, van aki inkább megfigyeli a dolgokat. Van aki elméletekből indul ki, van aki érzéseire hallgat inkább. Van-e minden mögött valami összefüggés? Miért vagyunk olyanok, amilyenek? Lehet- e ebben a vonatkozásban fejlődni? Kit nevezhetünk kreatívnak tanulási stilusát illetően? Hogyan állítsunk össze egy csoportot, hogy a különféle tanulási stílusú emberek jól együtt tudjanak működni? Mennyiben járul hozzá a demokratikus iskolák önkormányzata ahhoz, hogy a gyerekek tanulási stílusa fejlődjön, mennyiben van szerepe a tanulási stílusnak abban, hogy egy iskola gyerekei közösséggé váljanak? Mit is jelent ebben a vonatkozásban a közösség?

Megosztás

Közzétesszük a Hivatlanul facebook csoport tiltakozását és követeléseit:

Tiltakozunk

1. az iskolák központosítása ellen;
2. az esélyteremtő, alternatív iskolák ellehetetlenítése ellen;
3. mindenfajta kirekesztés és szegregáció ellen;
4. a politikai, ideológiai megfontolások alapján kialakított központi tanterv
ellen;
5. a tudós kollégák korai kényszernyugdíjaztatása és a felsőoktatás
elsorvasztása ellen;
6. a szüloi és diákjogok korlátozása ellen;
7. a hatástanulmányok és a szakma megkérdezése nélkül végrehajtott valamennyi
átalakítás ellen.

Megosztás
Az 5K Központ és a Demokratikus Nevelésért és Tanulásért Közhasznú Egyesület


DEMOKRATIKUS DÖNTÉSHOZÁS AZ ISKOLÁBAN


címmel egynapos workshopot rendez
középiskolai diákönkormányzati tagok és a demokratikus működésformák iránt érdeklődők számára

A WORKSHOP TÉMÁI:

 Alternatív oktatási modellek
 Az iskolagyűlés mint a demokratikus döntéshozás fóruma
 Diákönkormányzati tapasztalatok megosztása
 A tanulói javaslatok érvényesítésének lehetőségei
 A döntéshozók szempontjai

Időpont: 2013. április 20. délelőtt 10-től délután 17 óráig
Helyszín: MÜSZI (Művelődési Szint), 1085 Budapest Blaha Lujza tér 1.
Részvételi díj: nincs
Jelentkezés: email küldésével az Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. címre
Jelentkezési határidő: 2013. április 12.
További Részletek
 


Fóti Péter Önkormányzat és igazságszolgáltatás: a Summerhill-i példa

Oktatói Hálózat Szabadegyeteme

 

Az elöadáshoz használt Power Point bemutató letölthető innen.

Megosztás

 

Dem-Isk Google csoport találkozó 2013 február 16-án (10-15 óráig)


Az elsö két órában az egyesületi honlapot tanultuk irni, szerkeszteni
12 töl 15 ig pedig elöször Széger Kati mesélt nagyon érdekesen 4 hónapos dániai népföiskolai kurzusáról. Ezt feltettem you tube-ra, ha érdekel megmondom a cimét.
Utána pedig a Jerry Mintztöl tanult módszerrel összeszedtük, hogy kit mi érdekel, és utána sulyoztuk, hogy mi a legfontosabb (azzal kezdtünk azután). Ennek elején Lauter Judit mesélt elsö iskolaigazgatói tapasztalatairól (szintén nagyon jó és tanulságos volt). Utána jött valamikor a közös konferencia is, és abban egyeztünk, hogy ha az alapvonalak tisztázottak, akkor képezünk egy munkacsoportot, ami veletek együtt dolgozik. Ezen túl csináltunk egy másik munkacsoportot is, akik a Summerhill filmet igyekeznek propagálni.
Ennyi volt nagy vonalakban. Sok uj arc, jó hangulat, lelkesedés a 3 óra végén.

 

Megosztás

EUDEC-Assembly-2012-07-04


Látógatóink