Megosztás

Summerhill demokratikus iskola (1921-)

Summerhillről, Neillről és Zoeról:

A summerhilli diákokról:

Zoe Neill-Readheaddel készült riportok, beszédei:

Summerhillről írták:


Részletek A.S. Neill Summerhill a pedagógia csendes forradalma c. könyvéböl

Megosztás

Fóti Péter

Egyesületi elnök

1956-ban születtem, a kornak megfelelően jártam óvodába, iskolába, 1974-ben érettségiztem a budapesti Fazekas Mihály gimnázium matematika tagozatán. 1978-ban végeztem a BME Villamosmérnöki karán, és utána 3 évig az MTA Központi Fizikai Kutató Intézetében dolgoztam. Ez után hagytam el ezt a pályát, és azóta inkább társadalmi kérdésekkel foglalkoztam. 1981 és 87 között a BME Társadalomtudományi Intézetében voltam tudományos munkatárs, majd 3 évig az Országos Pedagógiai Intézet Iskolakutatási Osztályán dolgoztam. Itt fedeztem fel magamnak Thomas Gordon amerikai pszichológus munkáit, amelyek az emberi kommunikációról szóltak. Egyetlen férfiként vettem részt az általa kitalált kommunikációs módszereket terjeszteni hivatott instruktorképzőn 1988-ban. Egy ideig tréningeket is vezettem a módszer iránt érdeklődő fiataloknak, tanároknak, szülőknek! 1990-ban megházasodtam és feleségemhez költöztem Ausztriába. Fiam születéséig (1999) nem túl sokat foglalkoztam pedagógiával. A 2000-es években újra érdekelni kezdett a nevelés, és beleütköztem Summerhillbe. Egy könyv varázsolt el, amit egy ottani nevelőtanár irt. Így lettem az iskolai közös tanár-diák önkormányzat, a gyerekek nagyobb szabadságának híve, az ilyen pedagógiai intézmények támogatója. Meggyőződésem, hogy ezeket az intézményeket könnyebb elkezdeni, mint meglévő intézményeket átalakítani. Időközben a fiam 18 éves lett, megjárt néhány iskolát, és tapasztalatai gazdagították tudásomat mind a tradicionális, mint a demokratikus önkormányzatú szabad iskolákkal kapcsolatban.

2005-től publikálok rendszeren a neveléssel és az iskolarendszerrel kapcsolatos cikkeket. Publikációim megtalálhatók honlapomon a http://www.foti-peter.hu -n. 2011-ben kezdtem hozzá a Demokratikus Nevelésért és tanulásért egyesület szervezéséhez.

Publikációim:

Itt külön az összes cikk, ami itt az egyesületi honlapon jelent meg

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2004

Fordítások:

 

Megosztás

Az egyesület tagjai

  1. Béres Mária, Debrecen
  2. Bodizs Anikó, Etyek
  3. Contreras Roberto, Budapest
  4. Csovcsics Erika, Pécs
  5. Endre Katalin Anna, Budaörs
  6. Farkas Réka, Budapest
  7. Földes Judit, Nagykovácsi
  8. Fóti Péter, Ausztria, elnök
  9. Fraller Ágnes, Budapest
  10. Gál Tamás, Budapest
  11. Ginterné Csorba Zsuzsanna, Szentendre
  12. Heindl Vera, Leányfalu
  13. Horváth Zoltán, Budapest
  14. Ilyés Márton, Budapest
  15. Járainé Felvidéki Szilvia, Szombathely
  16. Jinda Réka, Veszprém
  17. Juhász Péter, Budapest
  18. Juhász Szilvi, Székesfehérvár
  19. Kádár Éva, Bugyi
  20. Kecskeméti Károly, Páty
  21. Kosztel Krisztina, Budapest
  22. Kristóf Péter, Balatonalmádi
  23. Dr. Kovács Marianna, Budapest
  24. Kürti Judit, Budapest
  25. Lauter Judit, Budapest
  26. Lázár Julia, Budapest
  27. Lehmann Miklós, Budakeszi
  28. Lendek Réka, Budapest
  29. Lilinger Lilla, Budapest
  30. Májer Ágnes, Székesfehérvár
  31. Miskolczy Zsuzsanna, Nagykovácsi
  32. Nánai Rita, Várpalota
  33. Nagy Csende, Budapest
  34. Nemes Ildikó, Bécs
  35. Novák Jula, Budapest
  36. Páll Gábor, Budapest
  37. Peringer Szilvia, Budapest
  38. Saly Erika, Budapest
  39. Sipos István, Kanada
  40. Szabóné Juhász Ildikó, Kalocsa
  41. Szegedi Gábor, Budapest
  42. Széger Kati, Budapest, elnökhelyettes
  43. Szlaukó Mónika, Eger
  44. T. Biró Éva, Kaposvár
  45. Tóth Jolán Anita, Kecskemét
  46. Tóth Tünde, Tomasov, Szlovákia
  47. Váczi Dorka, Budapest
  48. Vasas Éva, Budapest
  49. Vikukelné Schillinger Zsuzsanna, Érd
  50. Virágh Szabolcs, Budapest
  51. Zubonyai Zsuzsa, Budapest, elnökhelyettes

Megosztás

 

Dem-Isk Google csoport találkozó 2013 február 16-án (10-15 óráig)


Az elsö két órában az egyesületi honlapot tanultuk irni, szerkeszteni
12 töl 15 ig pedig elöször Széger Kati mesélt nagyon érdekesen 4 hónapos dániai népföiskolai kurzusáról. Ezt feltettem you tube-ra, ha érdekel megmondom a cimét.
Utána pedig a Jerry Mintztöl tanult módszerrel összeszedtük, hogy kit mi érdekel, és utána sulyoztuk, hogy mi a legfontosabb (azzal kezdtünk azután). Ennek elején Lauter Judit mesélt elsö iskolaigazgatói tapasztalatairól (szintén nagyon jó és tanulságos volt). Utána jött valamikor a közös konferencia is, és abban egyeztünk, hogy ha az alapvonalak tisztázottak, akkor képezünk egy munkacsoportot, ami veletek együtt dolgozik. Ezen túl csináltunk egy másik munkacsoportot is, akik a Summerhill filmet igyekeznek propagálni.
Ennyi volt nagy vonalakban. Sok uj arc, jó hangulat, lelkesedés a 3 óra végén.

 

Megosztás

Alakítsuk át az iskolákat demokratikus tanuló közösségekké!

Az iskolarendszer elavult!

Az oktatási rendszerünk nem mai keletű. Az 1800-as években egy tekintélyelvű társadalom számára fejlesztették ki, melynek olyan munkásokra, katonákra és polgárokra volt szüksége, akik hagyják magukat irányítani azok által, akik „jobban tudják”.

Az iskolák ma már sokkal élhetőbbek, de az általános elvek nem változtak sokat: a gyerekek még mindig olyan rendszerben találják magukat, ahol a személyes érdeklődésüket és véleményüket szinte teljesen figyelmen kívül hagyják, és ahol a demokráciát és a társadalmon belüli egyenlőséget ritkán tapasztalhatják meg

A tanulmányok azt mutatják, hogy alig két héten belül a diákok elfelejtik a tanultak 80%-át. Az iskolákból lemorzsolódók aránya az Európai Unióban majdnem 15%. A vállalatok arra panaszkodnak, hogy az új munkaerőből hiányzik a kreativitás, az innovatív szellemiség. Egyre több gyerek csak gyógyszerekkel képes átvészelni az iskolában töltött időt.

A jobb út: a demokratikus nevelés

Miért kell a demokratikus országokban lévő iskoláknak ilyen antidemokratikusnak és hierarchikusnak lenniük? Ez nem szükségszerű.

Az oktatási kutatások bebizonyították, hogy a tanulás legjobb módja, ha egyszerűen kiélhetjük természetes kíváncsiságunkat és érdeklődésünket. Pont ez történik a demokratikus iskolákban és egyetemeken. Szabad, ön-motivált tanulás. A természetes érdeklődést nem elfojtják hanem bátorítják. Ennek az eredménye: motivált, innovatív emberek, akik egész életükben tanulnak.

A demokratikus oktatás két alappillére

a. Önszabályzó tanulás

A demokratikus iskolák és egyetemek diákjai órákra járnak, pont úgy, mint a hagyományos iskolákban. A különbség az, hogy ők saját döntésükből tesznek így. A tanulás nagy része az osztálytermen kívül történik: kutatnak az Interneten, játszanak, önkéntes munkát végeznek, projekteken dolgoznak és barátokkal, tanárokkal beszélgetnek.

b. Egyenlőségen és kölcsönös tiszteleten alapuló közösség

A legjobb környezet a tanuláshoz – de ugyanígy a munkához vagy az élethez is – az ahol tisztelik a jogainkat és a véleményünket. A demokratikus iskolákban iskolagyűléseket szerveznek, ahol a közösség minden tagjának egyenlő szavazata van, kortól és rangtól függetlenül. Tanárok és diákok egyenlőként vitatják és szavazzák meg az iskola házirendjét, tantervét, projekteket, a munkatársak felvételét söt még költségvetési kérdéseket is.

Ennek az eredménye: toleráns, nyitott, felelősségteljes egyének, akik képesek kifejezni a véleményüket és meghallgatni másokét és akik jól képzett, aktív polgárai egy modern demokratikus társadalomnak.


Demokratikus Nevelésért és Tanulásért Közhasznú Egyesület, az European Democratic Education Community magyar tagszervezete


Az Egyesület alapító tagjai

Találkozó Nagykovácsiban 2012. télen

Megosztás

Summerhill demokratikus iskola, Anglia, Leiston 

Sokan vagyunk az egyesületben, akiket Summerhill varázsolt el, ez a bentlakásos magániskola az angliai Leiston városkában. Az iskolát A.S. Neill alapította 1921-ben, és ma 91 évvel késöbb is müködik, gyakran dacolva az oktatási bürokráciával. Erről az oldalról a magyar nyelvü Summerhill irodalmat igyekeszünk hozzáférhetővé tenni. Akit elragad a téma, annak javasoljuk még A.S. Neill magyarul is megjelent könyvét, a Summerhill – A pedagógia csendes forradalmá-t.

Megosztás

Cikkek-Tanulmányok-Videók-Hanganyagok

Innen indulva a "Demokratikus nevelés" menüpont alatt található cikkek, videók, hanganyagok olvashatók, szerzök szerint csoportosítva! A Cikkek, tanulmányok, vagy Videók, illetve a Hanganyagok-ra kattintva megjelenik a tartalom: Jó olvasást, hallgatást, nézést kivánunk!

Megosztás

Summerhill (1921-)

Megosztás

Beköszöntő!

Kedves Olvasó!

Egyesületünk 2012 tavaszán kapta meg a bíróságtól a belegyezést, hogy létezünk. Létezni persze korábban is léteztünk, de mostantól mindez hivatalos. Nemsokára lehet majd jelentkezni az egyesületbe, és 2012 őszén megtartjuk első közgyűlésünket is. Internet oldalainkon szeretnénk közzétenni mindazt, amiben hiszünk, amit csinálunk és megnyerni embereket, hogy támogassanak minket!

Az egyesület tagjainak nevében:

Fóti Péter
elnök

Fontosabb események:

Megszereztük a közjegyzőtől a hitelesitett aláirási lapot!

Cél az adószám és utána a bankszámla!

Mindezeket még a biróság hibájából nem értük el, mert alapító levelünkön hibásan adták meg az alapszabályunk dátumát. Ezt egy kukacos adminisztrátor kiszúrta. Ezután csak kérvényeznünk kellett a biróságnál hibájuk beismerését, amit megtettek, ugyhogy ujra törhetünk elöre a bürokrácia következő hadteste ellen.


Látógatóink