Megosztás

A megoldás:  SUMMERHILL - hogyan kaptuk vissza a gyerekeinket

Egy újabb történet arról, hogyan lett egy család végső menedéke Summerhill:

Sziasztok! Többek kérésére akkor most leírom történetünket, hogyan jutottunk el Summerhillbe... bocsi, hosszú lett, akárcsak az utunk idáig. Nagyobbik lányunknál 3,5 hónaposan megállapították a hipotóniát. A kalvária innen sokak számára ismerős, Dévény Anna-féle fejlesztés, úszás, kineziológia, gyógypedagógiaifejlesztés, lovaglás, Alapozó terápia, TSMT (tervezett szenzomotoros tréning), AIT (Auditory Integration Training) és minden elérhető dolog, amiről úgy gondoltuk segíthet.

Az iskola egész jól indult. Az első két év tulajdonképpen egész jól ment, kivéve hogy már elsőben jelezte a tanító néni, hogy lányunk az első két órán még fáradt, az utolsó két órán már fáradt. Teszem hozzá, napi 4 órája volt. De jól teljesített, az osztályelsők között volt. Sosem az első, de az első háromban benne volt. Jött a harmadik és negyedik osztály. És a panaszok. 

Megosztás

Jason Preater: A te demokratikus gyűlésed

Több és jobb demokratikus gyűlésre van szükségünk. Ebben az írásban leírom, hogy hogyan állhatod fel azt a demokratikus gyűlést, amelyen a Summerhill iskola gyűlése mintájára működik.

Megosztás

Summerhill nevelési irányelvei

1. Alkalmat és választási lehetőségeket biztosítani a gyerekeknek a saját ütemükben való fejlődéshez és saját érdeklődésük követéséhez.

Summerhillnek nem célja, hogy meghatározott típusú vagy képzettségű fiatalokat hozzon létre, akik konkrét, előírt szakismerettel és tudással rendelkeznek, viszont célja egy olyan környezet megteremtése, amelyben a gyerekek képesek meghatározni, hogy kik ők és, hogy kik akarnak lenni.

Megosztás

Anarchia mindenek felett! Hát, hm, hogy is mondjam…

A demokratikus iskolák kacérkodnak a gondolattal. Ha fogsz egy demokratikus alapokon működő, kis közösséget bárhol a világban, mely egyik orcáját a szocialista központosítástól fordítja el, másikat pedig a kapitalista piacmanipulációtól, akkor fix, hogy az anarchiánál kötsz ki.

Az anarchisták viszont nem igazán tudják Summerhillt hova tenni. „Miért nem jött elő Neill sosem a farbával, hiszen ő is anarchista volt?” – kérdik.

Megosztás

Molnár Kata: Első évünk Summerhillben

- avagy miért érdemes egy jó iskoláért 1700 km-t utazni?

 

Summerhillről először az egyetemen hallottam, amikor az alternatív oktatásról tanultunk. Egy volt a sok közül, de nekem már akkor is a szívem csücske, azonnal beszereztem Neill könyvét. De álmodni sem mertem volna arról, hogy egyszer személyesen is a falai közé léphetek.

Megosztás

A New York Times megemlékezése A. S. Neill-ről

1973. szeptember 24.

A mai napon, a Suffolk megyei Alderburgh-ban, 89 éves korában elhunyt a Summerhill Iskola vezetője, Alexander Sutherland Neill, egy olyan innovatív angol iskola alapítója, ahol a gyerekek a saját igényeik szerint fejlődhetnek.

Megosztás

Egy summerhilli diák hozzászólása az UNESCO Oktatási konferenciáján (2001, Genf)

James Friis-Lawrence

Hölgyeim és Uraim!
Egy diák vagyok, aki saját elhatározásomból tanulok a Summerhill Iskolában, egy angliai bentlakásos iskolában.
Azért jöttem ide, hogy az iskolai demokráciáról beszéljek és ennek jelentőségéről az állampolgárságra nevelésben és még inkább az egyén, vagy mondjam inkább, hogy az egyes gyermek nevelésében.

Megosztás

10 dolog, amit tudnod kell, ha Summerhillben akarsz tanítani

Forrás: A Dominie's Blog

https://dominiesblogger.wordpress.com/2015/01/18/top-10-for-summerhill-teachers/

Sok ember szeretne a Summerhill Iskolában tanítani, hiszen ez a demokratikus nevelés fellegvára. Íme egy tízes lista arról, mit kell tudnia annak, aki summerhilli tanár szeretne lenni:

1. Summerhillnek jó tanárokra van szüksége. Ez egyértelmű, nem? Végülis ez is egy iskola. Sajnos azonban, előfordult már, hogy olyan tanárok jöttek, akik épp a lényeget nem értették meg, vagyis azt, hogy tanárnak lenni annyit tesz, tanítani kell: a tanár ne azért jöjjön ide, hogy újraélje a gyerekkorát vagy, hogy egy csomó izgis dolgot csináljon, ami a gyerekkorából kimaradt. Summerhillbe a tanár nem is szórakoztatni jön, szemben sok más iskolával, ahol a gyerekek napját zsúfolásig kitöltik a különböző tevékenységekkel.

2. A tanárnak jártasnak kell lennie a tantárgyában. Ha nem ismered, amit tanítasz, akkor mitől vagy tanár? Ha értesz ahhoz, amit tanítasz, akkor el is tudod magyarázni a gyerekeknek az ő szintjükön, ami tovább vezet ahhoz, hogy…

Megosztás

David Gribble: Real Education (Az igazi nevelés) – Utószó

David Gribble 1932-ben született Londonban. Diákként megjárta Eton hires magániskoláját és Cambridge neves egyetemét. 1959-től két évig a Dartington Hall Iskola tanára, majd a Summerhill mintájára alapított Kilquhanity House School-ban tanított franciát rövid ideig, hogy aztán újra visszatérjen a Dartingtonba és ott, egész annak bezárásáig tanítson. 1985-ben adták ki Considering Children c. könyvét, mely a gyerekekről vallott forradalmi nézeteit fejti ki. 1987-ben alapította meg a Sands School-t, amely Summerhill mellett Nagy-Britannia leghaladóbb szellemiségű iskolája. Nyugdíjba menetele után még további írásokat publikált az előzőhöz hasonló témában, például az 1998-as Real Education (Az igaz nevelés) címűt. Első felesége (aki huszonnégy éves korában meghalt) Dartington diákja volt. Második felesége ugyanennek az iskolának a tanára volt. Mind a négy gyermekük oda járt, így Gribble sokféle szempontból megtanulta értelmezni és értékelni a demokratikus nevelést és oktatást.

Hogy milyen az ideális iskola, azt továbbra sem tudom, de remélem, hogy mostanra világossá vált: legtöbbször nem a jó kérdéseket teszik fel ezzel kapcsolatban.

„Hogyan tanulnának többet a gyerekek?” – kérdezik, akik becsvágyóak. De hiszen a gyerekek állandóan tanulnak: játék, kreatív tevékenységek és beszélgetések közben, tanulnak könyvekből, a tévéből és filmekből, és az őket körülvevő világból. Azok az iskolák, amelyek túlzottan magára a tanításra törekszenek, azt kockáztatják, hogy ezzel teljesen eltérítik a tanulástól a gyerekeket.

„Hogyan tanítsuk meg a gyerekeknek, hogy mi jó és mi rossz?” – kérdezik a lelkiismeretesek. De hiszen a gyerekek nagyon is meg tudják különböztetni a jót a rossztól, és amikor lehetőséget kapnak felelősséget vállalni az életükért, mindent elkövetnek azért, hogy ők maguk és társaik is megfelelő gondoskodást és védelmet kapjanak.

„Hogyan javíthatnánk az iskolai fegyelmen?” – kérdezik a hagyományokban hívők. De hiszen nem a szigor és a fegyelem, hanem a tisztelet, a felelősség, a szeretet és a szabadság vezet el a legtöbb közösségi és oktatási probléma megoldásához vagy enyhüléséhez.

Megosztás

A. S. Neill: Egy iskolamester kétségek között (A Dominie In Doubt - 1920) - III. rész

 3. fejezet

[…]

61. o.

Macdonald önkormányzat-kísérlete kimúlt. Tegnap a tanítványai megkérték, térjenek vissza a régi rendszerhez.

- Megunták, hogy magukról gondoskodjanak– magyarázta Mac. – Folyton ítélkezniük kellett egymás rosszalkodásai miatt, és ettől megcsömörlöttek.

Megpróbáltam elmagyarázni Mac-nek, miért mondott csődöt a terve. Az önkormányzat csődöt mond, ha nem jelent teljes önkormányzást. Mac volt a levezénylő és az irányadó; ő írta meg az órarendet, ő kezelte a csengőt, és ő határozta meg a szünetek hosszát. A gyerekeknek már csak az a dolguk maradt, hogy fenntartsák maguk közt a rendet, ezért aztán rászoktak egymás beárulására. Minden energiájukat a büntetések kiszabására fordították. A gyűlésük egy rendőrőrssé korcsosult. Ez elkerülhetetlen volt; Mac azzal, hogy előre lefektetett minden szabályt, megfosztotta a gyerekeket attól, hogy kreativitásukat kibontakoztathassák. Nyilvánvaló, hogy abba fektették minden energiájukat, amibe lehetett: a szabályok ellen vétkezők megbüntetésére. Dióhéjban, romboló tevékenységekbe ölték az energiájukat, ahelyett, hogy építő jellegű dolgokkal foglalkoztak volna. Mac most le van lombozva.


Látógatóink