Megosztás

Fóti Péter: Demokratikus oktatás: Politika vagy pedagógia?

Elöadás az I. Demokratikus Nevelés konferencián, 2018 március 4-én. 

Tisztelt konferencia látogatók!
Fóti Péter vagyok, a mai konferenciát rendező Demokratikus Nevelésért és Tanulásért Egyesület elnöke. Évekkel ezelőtt az a megtiszteltetés ért, hogy meghívtak Kolozsvárra egy pedagógiai konferenciára.i Akkoriban engem az athéni demokrácia foglalkoztatott, és mivel azt mondták, hogy arról beszélhetek, amiről akarok, ezért az athéni demokráciáról annak kialakulásáról és nagyszerűségéről beszéltem. Ezzel akkor sokak számára nagy csalódást okoztam, mert nem a pedagógiáról beszéltem, nem szidtam a jelenleg fennálló nevelési rendszert, hanem valami pozitív képet szerettem volna adni. Akkor elhatároztam, hogy soha többet ilyet nem csinálok, most tehát teszek egy lépést és nemcsak a politikáról beszélek, hanem a pedagógiáról is.

Megosztás

Peter Foti: Comparing Summerhill (A.S Neill) and the Harzberg (F. Peschel ) School
 

 

Introduction

Many people know, that children’s learning is

  • Continual
  • Effortless
  • Inconspicuous
  • Boundless
  • Unpremeditated
  • Independent of reward and punishment
  • Based on self image
  • Vicarious / Resolute
  • Never forgotten
  • Inhibited by testing
  • A social activity
  • Grows
Megosztás

Hatékony, demokratikus csapatmunka

Bevezetés

Két korábbi irásomban szóltam arról, hogy miként lehetne beszélgetéseink kulturáját megújítani. Azóta azokat az elveket, amiket ott leirtam eredményesen használtuk, amikor egy munkacsoport keretében megszerveztük egyesületünk elsö konferenciáját 2018 márciusában. Itt most ezért szeretném ebben az irásban megfogalmazni a legfontosabb elveket, amiket a gyakorlatban is sikeresen kipróbáltunk. Az eredeti irásokhoz ennek a szövegnek a közepén két link vezet. Mindenkit biztatok, hogy ezek alapján igyekezzen dolgozni!

Miért találkozunk?

  • Hogy együtt dolgozzunk

  • Hogy egymás ismereteit, tapasztalatait kicseréljük

  • Ezeket felhasználva megoldásokat találjunk

  • Alapos jó döntéseket hozzunk

Megosztás

Fóti Péter: Demokratikus oktatás: Politika vagy pedagógia?

Elöadás a Demokratikus Nevelés 2018 konferencián Budapesten 2018 március 4.-én

 

 

Miért éppen a 20 század elején jelent meg a demokratikus oktatás gondolta? Mennyiben volt ez következménye politikai változásoknak és mennyiben pedagógiai/pszichológia megfontolásoknak?

 

Megosztás

Fóti Péter: A kiegyensúlyozott gyerek

Bevezetö

Elgondolkoztam azon, hogy milyen lehet az a társadalmi környezet, amelyben a gyerekek örömmel tanulnak. Egy ideális képet szeretnék rajzolni, de reális ideálist. Ez azt jelenti, hogy egy gyerek kiegyensúlyozott maradhat, ha a felsorolás nem minden pontja teljesül, de azt gondolom, az igazán jó környezetben mindennek ott kell lennie. Ha valami hiányzik, érdemes rajta elgondolkodni, mert minden hiány oda vezethet, hogy a gyerekek tanulási kedve alábbhagy.

Az alapok

Toleráns környezet a gondolkodásbeli, érzelmi és identitásbeli különbségekkel kapcsolatban. A különbségekkel kapcsolatban a gyerekek nem éreznek el nem fogadást és szégyent. A környezet a részvételre ösztönöz, Igazságosság uralkodik.

Megosztás

Beszélgetések új filozófiája (II.)

Egy kör-beszélgetés gyűlés lefolyása:

  • (0) A helység elökészítése
  • (1) A megérkezés (check-in)
    • Megérkezés fizikailag és szellemileg
    • Megegyezés arról, hogy mennyi ideig fog a beszélgetés/megbeszélés tartani
  • (2) A szerepek kiosztása
    • A megbeszélés vezetöjének kiválasztása
    • A jegyzökönyv
    • Az idöbeosztás
    • A folyamatok kézbentartása
  • (3) A napirend kialakítása (közösen)
    • Megérkezés
    • Elsö kör
    • Második kör
    • Döntések
    • Bejelentések
Megosztás

Fóti Péter: Thomas Gordonról, annyi év után...

Bevezető

Valamikor, még kimondani is rettenetes, több mint 20 évvel ezelőtt, akkori munkahelyi főnököm Mihály Ottó kiküldetésben volt, és én a szobájában kutattam, nem mint kutató, hanem mint besurranó, kíváncsi tolvaj, amikor kezembe akadt egy dosszié egy fordítással. A borítóra az volt írva: „Tanári hatékonyság fejlesztése”. Elkezdtem olvasni, talán még ott, vagy hazavíve otthon, és nem tudtam letenni. Ez abban a fázisában történt életemnek, amikor azt hittem, hogy már semmi újat nem fogok olvasni. A hiba nem bennem volt, hanem azokban a könyvekben, amik a kezem ügyébe kerültek.

Megosztás

Fóti Péter: Családstruktura és iskola

Milyen értékek kormányozzák az emberek életét? Milyen gondolataik vannak a vallásról, a kultúráról, az üzleti életről, a családról, az iskoláról? Mindezeken gondolatokon túl biztosan különféle gondolataik vannak a vezetésről, beleértve nézeteiket a demokráciáról és a diktatúráról is.

Megosztás

Fóti Péter: Amikor a diákok és tanárok demokratizálják az iskolát….


Ha egy olyan diák vagy tanár vagy, aki egy iskolában demokratizálni szeretné az életet, vagy már egy demokratikus iskolában töltöd napjaidat, (ahol már létezik a heti iskolagyűlés és demokratikus önkormányzat), akkor kövesd az alábbi elveket:

Megosztás

Fóti Péter: "A hízelgő, akármi fajta, azokból él, akiknek hízeleg."

La Fontaine: A holló és a róka c. meséjéről

 

A mese mindenki számára ismerős:

Holló úr ült a fatetőn
Csörébe sajt volt, jókora,
S kit a jó-illat csalt oda,
A róka szólt hízelkedőn:
"Á, jó napot, te drága holló!
Mi szép vagy! nincsen is hozzád hasonló!
Nem tódítok, de hogyha hangod
Olyan, mint rajtad ez a toll, ó
Akkor a madarak között első a rangod."
A holló erre rendkívül örül,
Torkán egy hangot köszörül,
Kitátja csőrét, földre hull a sajtja
A róka felveszi és egyre hajtja.
"A hízelgő, akármi fajta,
Azokból él, akiknek hízeleg:
Felér a sajttal ez a lecke - vedd."
A holló ámul, pironkodva, végre
Megesküszik, hogy nem megy soha jégre.

Mi ennek a mesének az értelme? Mit tegyünk vele, milyen korban meséljük a gyerekeknek. Rousseau korában szokásos volt a mesét a gyerekeknek nagyon fiatalon mesélni, és remélni, hogy a gyerekek a mese tanulságát megértve nagy korukban is tudni fogják, hogy vigyázni kell a hízelgőkkel, mert szép szavukkal kicsalják tőlünk a sajt megfelelőjét! Nem rossz gondolat, sokan megszívlelhetnék a mai felnőttek közül, akik mind a mai napig szívják különféle pártok mérgező hízelgését, és szavazataikkal hatalomba juttatják hol ezt, hol azt a hízelgőt.


Látógatóink