• Nyomtatás

 Fóti Péter: Beszélgetés három harzbergi gyerekkel.

2018 december, Lüdge, Észak Német Vesztfália, Németország

David Gribble fontos elve volt, hogy egy iskolában mindig kérdezzük meg a gyerekeket is arról, hogy mi a véleményük a helyröl, ahol napjaik jó részét töltik. Ezért, amikor ott jártam az utolsó nap reggelén megkértem három gyereket, hogy jöjjenek velem és egy kicsit beszélgessünk. A neveket megváltoztattam.

(Beszélgetés Abby-vel, Sigfried-del és Severin-nel a harzberg-i iskolában, ahol jóformán nincs frontális oktatás, van viszont önkormányzat.)

Bevezető:

31 gyerek tanul önállóan a harzbergi iskolában, minden nap órákon keresztül, a nélkül, hogy frontalisan tanítanak őket {rövid kivételekkel}. Napi háromszor gyűlnek körbe, problémákat megbeszélni, elkészült dolgaikat bemutatni megbeszélni, értékelni. Ha éppen nincs egy tanár se jelen nem zavarja őket, minden ugyanúgy folyik, mint mindig. Meg ebed közben is tanácskoznak, döntenek, ha kell és szükséget érzik. Jó érzés köztük lenni, segíteni nekik átnézni az írásműveket, vagy válaszolni arra, bármit amit kérdeznek.

(1918 december 5)

Hogyan kerültetek ide? Tetszik-e nektek, mit változtatnátok? Milyen ez az iskola más iskolákhoz képest?

Abby: Egy barátnőm M. ide járt. Akkor még kicsi voltam, de anyukám ide telefonált, és megkérdezte, hogy van-e hely. 7 éves voltam, amikor ide kerültem. Egészen jónak találom. Nincs mit ezen javítani.

Sigfried: Ide kerültem, mert az anyukám itt (a környéken) tanárnő. Ö ismerte Steffi-t és Falko-t. 6 éves voltam, amikor idekerültem. Nem változtatnék, Azazhogy amin változtatnék, az az, hogy a délelőtti fél órás szünet legyen egy ¾ óra. De csak ezt változtatnám.

Severin: Nem is tudom, hogy hogyan kerültem ide. Voltam látogatni, aztán a szüleim bejelentettek ide.

Abby: Ami jó az az, hogy el lehet dönteni, hogy mit tanulsz. Jó, hogy ebben a felnőttek támogatnak. Mindenki eldöntheti, hogy mit akar csinálni. Amit éppen ebben a pillanatban, tanulni akar.

Sigfried: Ez éppen a különleges ebben az iskolában. Tanárok ebben segítenek.

Abby: Azért itt sem lehet mindig azt csinálni, amit az ember szeretne. Ha valaki túl sokat csak ír, akkor számolnia kell, vagy angolt. Viszont itt van nálunk a J., aki olyan matek feladatokat ad, amit még Steffi és Falko sem tud megoldani. Steffi 8-os feladatokat ad neki, amiket meg tud oldani.

Mi történik a többi iskolában szemben azzal, ami itt van?

Sigfried: Az anyukám tanárnő. Van mindenkinek egy osztályterme, mint nálunk a nagy szoba, ahol ebédelünk is. Aztán ott nem lehet eldönteni azt, hogy mivel foglalkozol. Ott neked tesznek fel feladatokat, csöndbe kell lenni. A szabályokat be kell tartani, ahogy itt is. A tanítás alatt ülve kell lenni, nem mint itt. Jelentkezni kell, és tilos enni. Abby: A tanár azt mondja: Vegyétek elő a matek füzetet bla bla bla) Megmondják, hogy melyik könyvben hányadik oldalon kell dolgozni.

Abby: Itt csak harmadikban kapsz esetleg házi feladatot. (néha 2-ban is). A normál iskolában ez már az első osztályban előfordulhat. Ahol lakom, ott két gyerek egy ilyen iskolába megy és sok házi feladatot kapnak.


 

Hogyan érezhetik magukat ezekben az iskolákban a gyerekek hozzátok képest?

Severin: Én már voltam egy ilyen iskolában látogatni egy normális iskolában, a tanárok elég jók. De ezt csak arról az osztályról tudom, a 6a-ról, ahol voltam. Amikor ott voltam, a tanár mutatott képeket, ahol meg kellett találni, hogy miként szimmetrikusak. A 6 osztályosok nem tudták, de én, a harmadikos meg tudtam mondani.

Abby: Hogyan tudnám ezt elmondani? Tudtok segíteni, hogy elmondjam, hogy milyen érzés lehet ez ott?

Abby: Ott nem lehet eldönteni, hogy mit akarsz tanulni.


 

Mondtad, hogy ezekben az iskolákban a gyerekeknek be kell tartani a szabályokat. De ti itt is tartanotok kell magatokat a szabályokhoz.

Abby: Igaz, de itt mindenki szavaz a szabályokról.

Sigfried: A normál iskolában a tanár dönti el a szabályokat. Itt a körben összeülünk, megoldjuk a problémákat. Közösen. Ha valaki például egy nagy féknyomot csinált. Vagy valaki egy másik gyereket Go-Cart-tal elgázolt. (Mint én például).

Igen, tegnap láttam, ahogy ebéd alatt is tanácskoztatok. Ez nagyon tetszett nekem. Láttam lent egy kiakasztott cédulát: Figyelmeztetések! Minden gyerek fel volt sorolva alatta.

Sigfried: Amikor ½ 1 kor a kör vezetője kiosztja az összegyűjtött szétszórt dolgokat a dobozokból, akkor csendben kell lenni. Ez egyfajta koncentrációs játék is. Ha valaki ezt megsérti kaphat egy figyelmeztetést. Ha zajongunk kaphatunk egy előzetes figyelmeztetést, ami után, ha továbbra is zajosak vagyunk, jön egy igazi figyelmeztetés. Ha valakinek 6 (vagy 7?) figyelmeztetése van, akkor kapunk egy büntetést. Ilyenek lehetnek, mint go-cart tilalom egy hétig. Vagy nem szabad nekünk a PC-n dolgozni.

Szépnek találtam, hogy általában csak az beszél, akit a körvezető felszólít. Milyen gyakran változik a korvezető személye?

Egyszer egy héten. Minden héten másvalaki lesz. Névsorban jövünk egymás után. Aki körvezető lesz, az az előző héten felelős a vetítőért, amivel a gyerekek munkájukat mutathatják be a körben)

Ez egy nehéz feladat körvezető lenni?

Ha már az ember tudja, mi a dolga, akkor egyszerű. Ha valaki első osztályos, és még nem tett ilyet, akkor persze más a helyzet. Ezért az elsősök kapnak egy segítőt. Vannak úgynevezett védett napok. Akármilyen rosszul is csinálja valaki a körvezetést, nem lehet leváltani hétfőn és kedden. Az első osztályosokat egész héten nem. A 4.eseknek egyáltalán nincsen ilyen időszaka. Leváltani akkor kell, ha valaki nem látja jól el a feladatát. Az elsősök mellé kinevezett segítők segítenek neki, például azt mondja, hogy legyen csend, vagy megkérdezi, kinek van még mondanivalója? Vagy segít neki, hogy tudja, mi mikor következik. Mi történik például a kör előtt stb.

Abby: Van még óra felelős is.

Minden nap maradtok délutánra?

Nem minden nap, ez a szülőktől függ, hogy mikor tudnak ráérni. Én három napra maradok minden héten. Hétfőn lovagolok, keddtől csütörtökig itt vagyok.

Miben különbözik a délelőtt a délutántól?

Délelőtt tanulni kell. Játszani csak a szünetben lehet. Persze lehet kérni kímélő időt, ha valaki éppen nem tud tanulni.

Lehet kérni egy kímélő időt? A kört kell megkérdezni?

Igen. Egy kérvényt kell előterjeszteni, és szavazunk róla.

Sigfried: Délután lehet 2 óra hosszat játszani. Kivéve azokat a gyerekeket, akiknek házi feladatot kell csinálniuk. Nekik az ebéd után muszáj a házi feladatot megcsinálni.

Abby: Van még egy csillag felelős. Ö osztja ki a feladatokat, mint takarítás, asztal törlés ebéd után. Ha ezt elvégzi valaki, akkor azért csillagot kap.