• Nyomtatás

Ian Cunningham: "mi az oktatás alternatíváját kínáljuk, nem pedig alternatív oktatást."

Eligazító feljegyzés az SML College, Brighton (Anglia) vonatkozásában

Tavaly októberben, egy reggel, két Ofsted (Oktatási Szabványok Hivatala) ellenőr érkezett előzetes bejelentés nélkül a Brighton-i Self Managed Learning College-ba, Brighton-ba. Valószínűleg a városi tanács alkalmazottja hívta fel őket - aki a megelőző napon tett látogatást ugyanitt -, hogy ez egy illegális iskola, és feltehetőleg be akarta záratni az intézményt. A főfelügyelő szánt némi időt a diákok személyes kikérdezésére. Afelől érdeklődött, hogy mit szoktak csinálni, és hogyan működik az iskola abban az időben, amit ott töltenek.

Az iskolai kormányzat elnöke, Dr Ian Cunningham tájékoztatta az ellenőröket, hogy az iskolában nem alkalmaznak kötelező tantervet, nincsenek osztályok, sem órák, nincs időbeosztás, vagy bármi más, ami az iskolák szerveződésére jellemző. Miután az ellenőr beszélt a diákokkal, megjegyezte Dr Cunninghamnek, hogy az iskola valójában meglehetősen széles skálát felölelő tantervvel rendelkezik, amelyen belül a diákok igencsak átfogó ismereteket szereznek. Világosan látszott, hogy nagy hatással van rá, amit a diákok csinálnak.

Néhány órával később a két ellenőr megbeszélést tartott a tapasztaltakról. A megbeszélés tíz percet vett igénybe. Utána jelezték, hogy jelenteni fogják az Oktatási Hivatalnak, miszerint az intézmény nem iskola. Nemrég Dr. Cunningham kézhez kapta a Hivatal levelét a látogatásról és az ellenőrök jelentéséről. Megállapították, hogy ez nem egy iskola, ennélfogva szükségtelen nyilvántartásba venniük.

Dr Cunningham így nyilatkozott az ügyről: „El vagyok ragadtatva az ellenőrzés eredményétől. Mindig úgy tartottuk, hogy nem vagyunk iskola, de tudtuk, hogy ezt kétségbe fogják vonni. Nézőpontom szerint mi az oktatás alternatíváját kínáljuk, nem pedig alternatív oktatást. Az utóbbit az iskolaszerű működéssel kapcsolják össze, mi egyértelműen nem így működünk. Amit mi csinálunk, az a tanulás középpontba helyezésének úttörő eszméje. Ahogy az ellenőrök is felfedezték, a tanulást nálunk a diákok érdeklődése és szükségletei mozgatják, és az eredmények meglehetősen eltérnek attól, ami az iskolákban tapasztalható.” 

Kapcsolódó oldalak: